Letoun L-39NG prošel aerodynamickými testy pro verzi Light Attack

Pro potřeby měření byl vytisknut pomocí 3D tisku model letounu v měřítku 1:6,6 / Aero Vodochody
Krátce po certifikaci cvičné verze letounu L-39NG byl dokončen také důležitý úvodní krok v přípravě jeho vyzbrojené verze. V nízkorychlostním aerodynamickém tunelu Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v Praze proběhla série testů L-39NG, které měly tentokrát prověřit především schopnost letounu nést různé varianty výzbroje.

Letoun L-39NG je lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil.

Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení.

„Ve spolupráci s VZLÚ jsme dokončili fázi měření v tunelu před přestavbou letounu na verzi Light Attack a před zahájením letových zkoušek v příštím roce. Naším cílem bylo experimentálně ověřit předpokládané odchylky aerodynamických výkonů od cvičné verze,“ sdělil vedoucí programu L-39NG Vojtěch Labuda z Aera Vodochody. Pro potřeby měření byl vytisknut pomocí 3D tisku model letounu v měřítku 1:6,6, který byl následně měřen pomocí šesti-komponentní tenzometrické váhy v nízkorychlostním aerodynamickém tunelu s měřicím prostorem o průměru tři metry.

Posléze začala probíhat měření nejprve na samotném letounu bez závěsníků a podvěšené výzbroje a následně s různými druhy podvěsů, nastavením vztlakových klapek a různými typy zakončení křídla. Všechny modely podvěsné výzbroje byly taktéž vyrobeny metodou 3D tisku.

Letoun L-39NG disponuje pěti podvěsy pro nesení širokého spektra zbraní, ať už jde o kulomet ráže 12,7 milimetrů či letecký kanon ráže 20 milimetrů, bomby o hmotnosti do 250 kilogramů, neřízené rakety typu vzduch-země či rakety typu vzduch-vzduch. Uvažuje se také o integraci laserového navádění zbraní.

Před letovými zkouškami je nicméně potřeba ověřit jejich vliv na letové vlastnosti a výkony pozemními zkouškami v tunelu. Během měření se zkoumal vliv úhlu náběhu a úhlu vybočení na aerodynamické charakteristiky letounu s různými variantami podvěsů a nastavení klapek. 

Kromě statických měření, která určují silové a momentové působení na letoun, bylo provedeno i dynamické měření. Tím se určují aerodynamické charakteristiky pro neustálený pohyb.

Mohlo by vás zajímat

Reklama