Pro výkonná SUV jsou vhodné speciální pneumatiky. Pár tipů, jak je vybrat

Jízda v terénu vyžaduje robustnější dezén pneumatik / Pixabay
Pneumatiky pro výkonná SUV a vozidla s pohonem na čtyři kola musejí čelit větším výzvám než jejich protějšky pro „běžné“ automobily.

„Když porovnáme údaje o vozidlech, zjistíme, že velké a rychlé modely kladou na pneumatiky větší nároky,“ vysvětluje Andreas Schlenke, technik vývoje pneumatik ve společnosti Continental. „Z hlediska samotné hmotnosti jsou SUV o třetinu těžší než běžné automobily, takže pneumatiky musejí mít vyšší nosnost. Jedná se o pneumatiky kategorie XL (XL = Extra Load), které byly i s ohledem na SUV vyvinuty tak, aby nabízely vyšší nosnost než standardní pneumatiky."

Kromě toho je třeba počítat také s vyšším těžištěm vozidla, delším zdvihem systému odpružení a širším rozchodem než u menších automobilů. Při vývoji těchto pneumatik tedy musíme vynaložit více času a úsilí na to, abychom zajistili bezpečné brzdění a přesné řízení. U výkonnějších SUV přece jen mluvíme o nejvyšších rychlostech, které příliš nezaostávají za rychlostmi dosahovanými špičkovými sportovními vozy.

Podle Schlenkeho „mají vývojáři docela štěstí“, že jen malá část SUV a vozidel s pohonem na čtyři kola opravdu jezdí v terénu. Pouhé zajištění vlastností pneumatik důležitých z hlediska bezpečnosti, nízkého valivého odporu a jízdního komfortu je poměrně náročné. „Jízda v terénu navíc vyžaduje robustnější dezén s dobrými samočisticími vlastnostmi, ochranu vůči poškození prořezáním a odlamováním a výrazně zesílené bočnice,“ uvádí při popisu pneumatik.

Tento typ konstrukce však není příliš vhodný pro rychlou jízdu po dálnici, jelikož robustní zuby dezénu, které se propojují se štěrkem a kamínky v náročném terénu, na silnici nedokážou zajistit dostatečnou přilnavost potřebnou pro bezpečné zatáčení a brzdění při vysokých rychlostech. „Proto jsou skutečné terénní pneumatiky opatřeny symbolem M+S,“ říká Schlenke. „Jedná se o charakteristický znak specialisty – M+S koneckonců znamená Mud and Slush neboli bláto a břečka.“

Majitelé SUV a vozidel s pohonem na čtyři kola by si tedy měli před pořízením pneumatik pečlivě promyslet, na jakém povrchu budou se svými vozidly převážně jezdit. Podle toho by si měli následně vybrat vhodné pneumatiky.

Schlenke rovněž varuje před zimní jízdou na robustních pneumatikách s označením M+S, které nemají symbol sněhové vločky na horském štítu se třemi vrcholy: „Pohon na čtyři kola obecně naznačuje vynikající záběrové vlastnosti při rozjíždění na zimních silnicích,“ říká, „ale s terénními pneumatikami, které nezajišťují dostatečně krátkou brzdnou dráhu a správné boční vedení na sněhu a ledu, budete sebe i ostatní účastníky silničního provozu vystavovat potenciálnímu nebezpečí.“

Mohlo by vás zajímat

Reklama