Spuštění elektronické dálniční známky skončilo fiaskem, systém samotný má navíc řadu slabin

Konec papírovým kuponům, konec pevné délce platnosti / Edalnice.cz
Právě dnes měla začít nová éra na českých dálnicích. Onou „novou érou“ měl být podle slov ministra dopravy Karla Havlíčka ostrý start systému elektronické dálniční známky.

Krátce po spuštění byl však nový e-shop "Edalnice.cz" odstaven, protože byl přetížený. Nyní již web funguje, u ověření platnosti však stále svítí hláška "Omlouváme se, funkce je dočasně nedostupná".

Na první pohled to zní skvěle. Konec papírovým kuponům, konec pevné délce platnosti. Prostě si na e-shopu zvolíte datum od-do, vyplníte SPZ a pak online zaplatíte stejně jako byste si objednávali třeba pizzu.

O nic víc se starat nemusíte. Až potud to pro zákazníka skutečně je změna k lepšímu. Při trochu podrobnějším zkoumání nového systému, jak píší odborníci České pirátské strany, už to ale taková sláva není, spíš se člověku vkrádá kacířská myšlenka, zda známky nezrušit úplně.

Největší slabina „nového” systému totiž spočívá v tom, že zatímco z uživatelského pohledu komfort opravdu vzroste, vše ostatní, tj. pátrání po hříšnících, zůstane při starém. Česká dálniční síť je sice nyní osazována bránami, které dokáží přečíst registrační značku vozu a porovnat ji s databází zaplacených dálničních známek.

Celý tento nákladný systém je nám ale v podstatě k ničemu. Nedokáže totiž automaticky udělat ten druhý logický krok, tedy identifikovat černého pasažéra a zahájit proces jeho potrestání. Když na dálnici vjede vozidlo s nezaplacenou dálniční známkou, systém jen upozorní dopravní policisty (nebo celníky) a ti jej musí „odchytit” a pokutovat tradiční cestou. 

I když systém přečte vaši značku, nebude umět stoprocentně spolehlivě vyhodnotit, zda náhodou nemáte právo dálnici použít bezplatně. Jak už totiž bývá v České republice zvykem, čím přísnější a jasnější pravidlo, tím větší množství výjimek. Zákon jich zavádí celkem 15.

Od povinnosti je solidárně osvobozeno auto přepravující osobu s průkazem ZTP nebo nezaopatřené dítě. Výjimky pak pokračují celkem logickým osvobozením vozidel integrovaného záchranného systému přes případy diskutabilní, kdy za známku neplatí třeba řidiči vozidel na vodík.

Výjimky se ovšem najdou i na straně infrastruktury, kde najdeme poměrně dlouhý seznam konkrétních úseků silnic, kde se poplatek platit nemusí. A dlužno dodat, že není konečný. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama