Nová emisní norma je za dveřmi, někteří jsou už připraveni

 
Dalších 5 fotografií v galerii
Některé automobilky uvedly nové ekologičtější motory už v předstihu / Peugeot
Na automobilky operující na evropském trhu se valí další ekologické nařízení - zpřísněná emisní norma Euro 6.2. Ta stanovuje mnohem náročnější limity pro emise NOx a pevných částic.

Od letošního podzimu ji budou muset plnit všechny nové automobily. Pro výrobce to znamená, že budou muset sáhnout hluboko do kapsy a zaplatit vývoj nových motorů. Jsou ovšem automobilky, které nečekaly, až je evropská legislativa přinutí, a uvedly nové ekologičtější motory už v předstihu. Příkladem je značka Peugeot. Ta už v polovině loňského roku v rámci faceliftu svého strategického modelu, Peugeotu 308, překopala nabídku jeho motorizací.

Třistaosmička nebyla zvolena náhodou. Je to jeden z nejprodávanějších Peugeotů, nositel titulu Evropské auto roku 2014 a model, který se může pyšnit nejširší škálou verzí karoserie (hatchback a SW) a úrovní výbav – od klasických Active a Allure, přes luxusní GT a GT Line, po ultrasportovní GTi.

Je však evidentní, že Peugeot 308 je jen začátek. Brzy se zřejmě nové motorizace dostanou do kompletní  modelové řady značky Peugeot. Emisní norma Euro 6.2 bude splněna, staré motory vyřazeny a zákazník nezaregistruje z hlediska šíře nabídky žádné ochuzení. Bude spokojen a EU taky, a to přece jde!

Jsou tací, kteří tvrdí, že diesel je na ústupu. Pro Peugeot to ale neplatí. Dokázal upravit své naftové agregáty tak, aby přísnou normu Euro 6.2 splnily. Už loni uvedl na trh nový motor 1.5 BlueHDi 130 k. Ten dosahuje většího točivého momentu již u nejnižších otáček a ve vysokých otáčkách si zachovává výkon díky šestnáctiventilové hlavě. Nabízí výkony podobné motorům vyšší řady. Oproti svému předchůdci má menší objem (1,5 vs. 1,6 l), vyšší výkon (130 vs. 120 koní) a emise nižší o 4-6%. Používá nový způsob eliminace NOx se systémem selektivní katalytické redukce 2. generace a filtr pevných částic umístěný v bezprostřední blízkosti motoru. Cenový rozdíl oproti původní verzi je přitom minimální.

Další mocnou zbraní Peugeotu v tvrdém konkurenčním boji je nová osmistupňová automatická převodovka EAT8, která byla vyvinuta ve spolupráci s japonskou firmou Aisin. Tato nová generace převodovek je určená pro motory splňující normu Euro 6.2 a umožňuje oproti svému šestistupňovému předchůdci snížit spotřebu paliva až o 7 %. Peugeot přišel s touto inovací už v loňském roce, kdy ji ale dopřál jen nejluxusnější verzi modelu 308 s označením GT. Nyní ji zpřístupnil i skromnějším variantám a spojil s ní zmíněný diesel 1.5 BlueHDi a také benzínové motory PureTech 130 k, PureTech 225 k.

Tyto benzínové agregáty také udělaly velký pokrok oproti předchozím verzím. Snížily spotřebu o 4%, a to díky optimalizaci účinnosti: vysoká úroveň recirkulace výfukových plynů, vysokotlaké přímé vstřikování 200–250 bar, snížení tření, optimalizace turbodmychadel. Kromě toho jsou opatřeny třícestným katalyzátorem pro redukci emisí CO2, NOx a HC (nespálené uhlovodíky) a filtrem pevných částic. Motor PureTech 130 k už dva roky po sobě získal ocenění Mezinárodní motor roku ve své kategorii. Vypadá to, že po těchto vylepšeních má našlápnuto k tomu, aby tento prestižní titul obhájil i letos.

Nová emisní norma se ale nespokojila jen se snížením emisí, vyžaduje také, aby se naměřené laboratorní hodnoty přiblížily těm reálným. Jinak řečeno, aby údaje v technickém průkazu odpovídaly skutečnosti, což je aktuálně v kategorii „z říše snů“. Norma Euro 6.2 tedy nařizuje, aby emise NOx nepřesáhly v reálných podmínkách 2,1krát emise zjištěné v testovacích zkušebnách. A i zde se Peugeot pojistil. Dobrovolně se totiž zavázal, že už nyní bude používat koeficient 1,5, který bude povinný až v roce 2020. Má tak jistotu, že bude s předstihem dokonale připraven i na emisní normu Euro 7. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama