• redakce
  • Doprava
  • 28. února 2021
  • 10:54

Od 25. února má Peugeot nového lva

Loading...
Peugeot je nejstarší stále fungující automobilová značka na světě / Peugeot
Peugeot je nejstarší stále fungující automobilová značka na světě. Nedávno oslavil úctyhodných 210 let. Také jeho logo toho hodně pamatuje. Značka ho používá už od roku 1850.

Značku Peugeot založili bratři Peugeotové a řídili ji jako společný rodinný podnik. Jeden z bratrů, Emile, tehdy oslovil Juliena Blazera, místního zlatníka a rytce, aby mu navrhl a zhotovil logo, které by označovalo kvalitu produkce značky Peugeot. Typickým výrobkem z tehdejšího sortimentu firmy nebylo samozřejmě ještě auto. Tento převratný vynález totiž spatřit světlo světa a až o dobré půlstoletí později. V roce 1850 Peugeot vyráběl ocelové výrobky a nositelem image se tak měla stát pila.
 
Bylo tedy třeba připodobnit pilu k něčemu, co má silné a odolné zuby jako ona, pružné tělo, jako její čepel, a umí se rychle pohybovat. Tyto vlastnosti přísluší šelmám, a tak se symbolem firmy stal lev. Začal se objevovat na všech produktech Peugeot. Zpočátku na nářadí a čepelích pil, ale v roce 1881 také na mlýncích na kávu, o rok později na kolech a od roku 1898 také na motocyklech. Když Peugeot na sklonku 19. století začal vyrábět auta, o logu nebylo pochyb, lev samozřejmě nesměl chybět.
 
Podoba loga se v průběhu času měnila. Občas byl lev z profilu, jindy připraven ke skoku, stojící na třech tlapách, balancující na šípu a hledící doleva a vzácně i doprava… Mnoho změn zaznamenala i hlava a výraz lva. Jednou se tvářil mírumilovně, jindy měl hrozivý řvoucí výraz. Někde byl dvourozměrný, zejména pak na cedulkách připevněných například na šicích strojích či jízdních kolech, u mlýnků na kávu byl zase ztvárněn na oválné plaketě. U automobilů nabyl trojrozměrné podoby. Soška predátora na kapotě auta sice působila impozantně, nicméně při srážce vozu s chodcem dokázala napáchat pěknou paseku. Proto byla v roce 1958 tato 3D loga z aut definitivně odstraněna.
 
Základních forem loga Peugeot najdeme od roku 1850 celkem deset. Několik z nich se inspirovalo heraldickým znakem lva kraje Franche-Comté a Montbéliard, kde značka Peugeot vznikla, vystavěla své továrny a dodnes je tam doma. Lev v erbu francouzského regionu stojí stejně jako v logu Peugeotu na dvou tlapách, tak jak to znáte ze současné podoby loga. Nyní ale došlo k radikální změně. Před několika dny byla představena jedenáctá verze loga Peugeot, a tam už stojícího lva nenajdete. Logu dominuje hrdá a nádherná lví hlava. Oproti minulému logu je to nové mnohem výraznější, elegantnější a dynamičtější. Není pochyb, že zákazníci značky Peugeot tuto změnu přijmou s nadšením.

Mohlo by vás zajímat

Reklama