Češi chtějí kupovat levná auta, na trhu je jich ovšem stále méně

Nových vozů s cenovkou do pěti set tisíc korun bude na trhu do budoucna méně / Pixabay
Češi se při nákupu auta rozhodují podle ceny, nejčastěji v hodnotě čtvrt až půl milion korun. Přitom podle odborníků cena nových vozů i nadále poroste, především kvůli zpřísňujícím se pravidlům Evropské unie, jak pro emise skleníkových plynů, tak i kvůli povinným bezpečnostním prvkům.

Podle průzkumu EY se Češi nejčastěji při nákupu nového i ojetého vozu rozhodují podle ceny. „Téměř tři čtvrtiny českých zákazníků si nová auta vybírají podle ceny, přičemž lidé, u kterých primárně rozhoduje při nákupu cena, chtějí automobil do 500 tisíc korun. Pro řidiče, kteří hodlají za nový vůz zaplatit vyšší částku, je rozhodující pozitivní zkušenost s danou značkou a bezpečnost," komentuje výsledky průzkumu Petr Knap ze společnosti EY.

Nových vozů s cenovkou do pěti set tisíc ale bude do budoucna méně. „Nejprodávanější Škoda Octavia začíná v základní výbavě na částce téměř půl milionu. Do budoucna bude nákup nového auta nad finanční možnosti podstatné části českých domácností. Při financování leasingem pak musí řidiči počítat mimo zaplacení akontace i průměrně s dvojnásobnou dobou splácení, aby výše jejich měsíční splátky nepřevyšovala částku, za kterou si mohou nový vůz dlouhodobě pronajmout. Splátka leasingu navíc neobsahuje pojištění nebo náklady na servis, takže provoz nového auta, kterému klesá zůstatková hodnota, bude dosahovat desítek tisíc korun ročně,“ vypočítává Jiří Solucev ze společnosti Arval.

Podle průzkumu společnosti EY chce nová auta z vlastních úspor kupovat 46 % Čechů. „U nových vozů o kombinaci finančních produktů a vlastních zdrojů uvažuje téměř polovina respondentů. Přičemž poptávka po dlouhodobém pronájmu vozů (8 %) začíná dotahovat poptávku po finančním leasingu (9 %) – platí pro nové i ojeté automobily. V případě pouze nových vozů poptávka po dlouhodobém pronájmu (13 %) překonala poptávku po finančním leasingu (11 %),“ shrnuje zjištění průzkumu Petr Knap z EY.

Potvrzují to také údaje společnosti Arval, které za loňský rok rekordně vzrostla poptávka v segmentu malých firem, živnostníků a soukromých osob. „Poptávka od těchto zákazníků loni vzrostla o 80 % a tito řidiči u nás podepsali každou osmou smlouvu. Vlivem pandemie budou Češi stále méně ochotní vynaložit většinu prostředků na nákup nového vozu nebo se dlouhodobě zavázat finančním společnostem. Trend je patrný převážně u mladých zákazníků z generace X a Z, kteří autem potřebují hlavně jezdit, nikoli ho vlastnit," shrnuje Jiří Solucev z Arvalu.

Mohlo by vás zajímat

Reklama