- Martin Pokorný
- Doprava
- 16. srpna 2021
- 12:28
Prodeje elektroaut rostou, téměř polovina prodaných aut v Evropě má elektrický nebo hybridní pohon
Elektromobilita bude i díky regulacím a dotacím hrát stále silnější roli, za 5 let bude po světě jezdit skoro 50 milionů aut s hybridním či elektrickým motorem, vyplývá z nejnovější studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales. Česká republika přitom výrazně zaostává.
Po loňském částečném útlumu způsobeném koronavirem zaznamenávají nejvýznamnější světové trhy pro elektromobilitu (10 zemí západní Evropy, USA, Čína, Japonsko, Jižní Korea) prudký nárůst zájmu. Počet nových registrací těchto vozů dosáhl v letošním prvním pololetí 4,53 milionu, meziročně o 128 % více. Na celkových prodejích tak auta poháněná alespoň částečně elektřinou dosáhla 18% tržního podílu.
V 10 sledovaných zemích západní Evropy mají přitom elektrický či hybridní pohon téměř čtyři auta z deseti – podíl elektromobility na nových prodejích dosáhl v 1. pololetí 38 %. „Zatímco v Evropě stále tvoří největší část hybridní vozy, v absolutních počtech i rychlosti růstu je tahounem čistě elektrických autČína. Každé desáté nově prodané auto v Číně je čistě elektrické a čínský trh tak ovládá 59 % celkové produkce čistě elektrických aut,“ uvedl expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Česká republika v tomto směru výrazně zaostává. Prodeje čistě elektrických aut se meziročně téměř nezměnily, v 1. pololetí se prodalo přes 1200 bateriových aut, to je jen jedno auto ze sta. „V České republice chybí ze strany státu jakákoli podpora i osvěta. Celkově je cítit skepse k podpoře udržitelnosti jako takové. Překážkou jsou samozřejmě vysoké ceny elektromobilů i nedostatečná infrastruktura,“ uvedl Pavel Štefek.
Fenoménem podle podílu na trhu (ale díky malému trhu nikoli v absolutních číslech) je naopak Norsko, kde elektrická auta tvoří 57 %. „Devět z deseti nově prodaných aut v Norsku jezdí alespoň částečně na elektřinu,“ dodal Pavel Štefek.
Čistě elektrická auta stále více posilují svou pozici, přes 10% tržní podíl na nových autech mají i ve vyspělých evropských trzích, jako je Německo, Nizozemsko, Švédsko či Rakousko. Přes rychlý růst Evropa za Čínou zaostává i v rozvoji nabíjecích míst (charging points).
Zatímco v Evropě jich je 285 tisíc, z toho jen 38 tisíc vysokorychlostních s výkonností přes 22 kWh, v Číně jich je 725 tisíc, z toho téměř polovina vysokokapacitních. Na jedno vysokokapacitní dobíjecí místo tak v Číně připadá 16 aut, v Evropě je to 49 aut.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email