Gameři na mušce kyberzločinců, za poslední rok experti detekovali 5,8 milionu útoků na hry

Kybernetické hrozby spojené s PC hrami prudce vzrostly se zavedením lockdownů / Pixabay
Přesně 5,8 milionů útoků malwaru a dalšího neoblíbeného softwaru maskovaného jako populární počítačové hry odhalla a zablokovala v období od 3. čtvrtletí 2020 do 2. čtvrtletí 2021 bezpečností řešení od společnosti Kaspersky.

Zvýšený počet útoků může mít za následek rychlé omezení herních aktivit během lockdownových omezení. Údaje pocházejí z nejnovějších zpráv společnosti Kaspersky, které se zabývají kybernetickými hrozbami souvisejí s hraním her a jejich vývojem v průběhu pandemie. Covid19. V České republice připadaly tři zachycené útoky na tisíc uživatelů online her.

Herní průmysl zaznamenal v posledních 18 měsících nebývalý růst. Svůj podíl na tom měl bezesporu fakt, že lidé nucení pobývat převážně doma hledali alternativní způsoby zábavy. I když se pandemická situace v tomto roce zmírnila, poptávka po hrách dosáhla a podle prognózy by měla toto odvětví snížit růst a dosáhnout do konce roku potenciálního vrcholu ve výši 75,5 milionů USD.

Analytici proto sestavili přehled různých hrozeb, se kterými se její uživatelé v souvislosti s hranicemi během pandemie setkávali - od potenciálních útoků na počítače a mobilní zařízení až po phishingová schémata.

Aby společnost Kaspersky získala jasnou představu o aktuálních trendech, analyzovala útoky vedené pomocí malwaru a dalšího nebezpečného softwaru maskovaného jako 24 nejoblíbenějších počítačových her a 10 nejúspěšnějších mobilních titulů roku 2021.

Výsledky ukázaly, že kybernetické hrozby spojené s PC hrami prudce vzrostly se zavedením lockdownů ve 2 . čtvrtletí 2020 a úspěšně dosáhlo 2,48 milionu detekcí, což představuje 66 % srovnání oproti 1. čtvrtletí 2020, kdy bylo detekováno 1,48 milionu útoků. Zajímavé je, že ve 2. čtvrtletí 2021 počet útoků a postižených uživatelů prudce kleslo - na „jenom“ 636 904 útoků.

Mobilní hry vykazují jinak odlišný trend: počet zasažených uživatelů vzrostl na začátku pandemie o 185 %, z 1138 uživatelů v únoru 2020 na 3253 uživatelů v březnu 2020, a do 2. čtvrtletí 2021 klesl jen o 10 %. Naznačuje to, že mobilní aktivity zůstávají pro kyberzločince oblíbené iv době postupného rozvolňování lockdownových restrikcí. 

Hrou, která byla ostatními zneužívanými k zamaskování distribuce škodlivého softwaru a malwaru na PC i mobilních zařízeních, se stal Minecraft. K mimořádné popularitě Minecraftu přispívá i to, že existuje více verzí a mnoha módů - další úpravy, které zpestřují hraní a umocňují herní zážitek.

Mody jsou obvykle používány lidmi a jsou neoficiální, což poskytuje vhodné krytí pro škodlivé programy. Od července 2020 do června 2021 bylo distribuováno 36 336 složek vydávajících se za Minecraft. Zasáhly 184 887 uživatelů PC a vedly k 3 010 891 pokusům o infekci, což je téměř polovina zjištěných složek a útoků v tomto období.

Většinu složek šířených pod rouškou herních titulů tvořily downloadery, programy, které stahují do infikovaných zařízení další software a adware. Uživatelé PC i mobilních zařízení však někdy někdy nastavují mnohem závažnějšími hrozbami. Mezi nimi byly i programy typu Trojan-Stealer kradoucí údaje o kryptoměnách a další cenná data, Trojan-Banker shromažďující údaje o elektronickém bankovnictví a platebních kartách nebo Backdoor umožňující ovládnutí napadeného zařízení. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama