Vypadá, jako kdyby zahynul včera. Vědci objevili dokonale zachovalé dinosauří embryo

Polohu ptáků před vylíhnutím určuje jejich centrální nervový systém / Julius Csotonyi/Twitter
Vědci nalezli paleontologický poklad, fosilii dinosauřího embrya, díky jemuž překvapivé zachovalosti vypadá tvor zkroucený uvnitř, jako kdyby zahynul teprve včera. Zkamenělé embryo ukazuje evoluční vazby mezi moderními ptáky a vyhynulými dinosaury.

Vědci objevili fosilii v provincii Ťiang-si na jihu Číny a popisují ji na webu iScience. Tvor, který se nachází uvnitř, dostal jméno Baby Yingliang a jedná se o oviraptosaura (v překladu zloděj vajec), který se pohyboval po dvou, měl papouščí tvar lebky a bezzubý zobák.

Embryo s délkou 27 centimetrů bylo datováno do doby před 72 až 66 miliony let. Hlava nenarozeného zvířete se nacházela v poloze pod jeho tělem, nohy mělo skrčené a záda stočená podél tupého konce vejce. Tato poloha připomíná současná ptačí embrya.

„Fosilie naznačuje, že chování před vylíhnutím, které bylo dříve považováno za jedinečné u ptáků, mohlo být u dinosaurů zakořeněno již před mnoha desítkami, možná stovkami milionů let,” tvrdí profesorka Fiona Waisum Maová z britské Birminghamské univerzity.

Polohu ptáků před vylíhnutím určuje jejich centrální nervový systém. Nález Baby Yingliang ovšem naznačuje, že tuto vlastnost získali ptáci od dinosaurů.

Nutno podotknout, že se oviraptosauři moderním ptákům anatomií podobali v mnoha ohledech, dokonce i mozkovnou. Oviraptosauři patřili k velmi rozšířené skupině dravých dinosaurů, která žila na Zemi v období křídy, tedy cca před 145 až 66 miliony let.

Zdroj: iScience, ScienceAlert