Objev s dalekosáhlými důsledky. Někteří mikrobi produkují kyslík bez slunečního světla

Většina organismů potřebuje v moři k produkci kyslíku sluneční svit / Pixabay
Vědci z Dánska zjistili, že někteří mikrobi produkují kyslík v prostředí s nízkým obsahem kyslíku a beze světla. Porušují tak známé pravidlo, že jsou k produkci kyslíku potřeba sluneční paprsky.

Zatím sice není jasné, jak a proč to mikrobi dělají, podle vědců to však může být zcela „zásadní” objev.

Vědci zjistili, proč dokáží běžní mikrobi Nitrosopumilus maritimus a jejich příbuzní archaea oxidující amoniak (AOA) přežít v extrémních oceánských hloubkách bez slunečního světla a kyslíku.

Mikrobi, kteří byli v laboratoři vystaveni tmě, nejprve vyčerpali z vody kyslík. Po určité době začala jeho hladina podle výsledků práce v časopisu Science zase stoupat. Stojí za tím neznámý biologický proces.

Již dříve vědci zaznamenali u těchto mikrobů schopnost přežít v nehostinném prostředí s nedostatkem kyslíku v těch největších oceánských hloubkách. Podle informací na webu ScienceDaily nebylo jasné, jak to dělají, a jaká je v těchto místech jejich úloha.

Tito mikrobi podle výsledků studie produkují svůj vlastní kyslík nezávisle na slunečním světle. Jako vedlejší produkt přitom generují dusitany a plynný dusík. Nejedná se o významné množství kyslíku, podle expertů vystačí tak akorát k jejich přežití.

Přitom odstraňují z ekosystému biologicky dostupný dusík. Cyklus dusíku je ale pro všechny ekosystémy zásadní, proto může jít o významný objev s „dalekosáhlými důsledky”.

Zdroj: Science, ScienceDaily