Ve světě se loni prodalo přes 10 milionů elektromobilů a hybridů, trh poroste i letos

První velké země (např. Velká Británie) se již rozhodly dotace na elektromobilitu omezit / Pixabay
Na nejvyspělejších světových trzích se loni prodalo téměř 10,5 milionu aut s elektrickým nebo hybridním motorem, téměř polovinu z nich už tvoří čistě elektrická auta. Hlavním tahounem růstu elektrických aut je Čína.

Trh poroste slušným tempem i letos, rychlost růstu ale ovlivní řada negativních faktorů, jako je přetrvávající nedostatek polovodičů nebo omezení státních dotací na některých klíčových trzích, vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.

Prudký nárůst prodejů elektromobilů a hybridních aut pokračoval i loni. Na nejvyspělejších trzích se prodalo 10,45 milionu aut, meziročně o 78 % více. Na celkových prodejích se tak loni elektrická a hybridní vozidla podílela 19 % – téměř každé 5. prodané auto má hybridní nebo čistě elektrický pohon. Nejrychleji přitom rostl segment čistě elektrických aut, kterých se prodalo 4,5 milionu, meziročně o 121 % víc.

„Největším tahounem zájmu o elektroauta zůstává Čína, kde se prodají téměř dvě třetiny všech čistě elektrických aut. Právě čínské automobilky se do elektromobility pustily ve velkém a už jasně deklarovaly, že se vydají dobýt i evropský trh,“ komentoval loňské výsledky expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek. V Evropě i USA vládnou modely Tesly. Ta je populární i v Číně, žádná jiná zahraniční značka se ale v Top10 mezi čínské automobilky neprosadila.

Poměrně pozitivní je i výhled na letošek, byť se objevuje řada otazníků. „Trh rozhodně dále poroste a překoná nové rekordy. Otázkou zůstává tempo růstu. Na jedné straně budou pokračovat regulatorní tlaky, díky kterým je elektromobilita pro automobilky klíčová. Poroste také spontánní zájem spotřebitelů. Na druhé straně ale i letos přetrvá problém s nedostatkem čipů. A uvidíme, jak poptávku v některých zemích omezí snížení nebo omezení státních dotací,“ dodal Pavel Štefek.

První velké země se totiž rozhodly dotace na elektromobilitu omezit. Ve Velké Británii nově dosahuje maximální podpora 1500 liber, zatímco před rokem to byl dvojnásobek. Švýcarský kanton Valais zcela zastavil dotace na nákup plug-in hybridů, podle tamních úředníků není efekt snižování emisí u tohoto typu vozů dostatečný. Německo zatím pokračuje ve stávající podpoře, ale už oznámilo, že se zpřísní podmínky jejího poskytnutí a že zároveň omezí dotace na budování domácích dobíjecích stanic.

Naopak v České republice chce vláda nově elektromobilitu podpořit, zatím pouze ve firemním sektoru a pro živnostníky. Stát na podporu pro letošní rok zatím vyčlenil necelou miliardu korun, kterou by se podpořilo asi 4500 nově prodaných elektroaut.

„Český trh stále výrazně zaostává. Loni se zde prodalo jen 2600 čistě elektrických aut, to je zhruba jednoprocentní podíl na všech prodejích. Meziročně dokonce došlo k pětinovému poklesu. Dotace by tedy mohly k nárůstu prodejů výrazně přispět, stále však budeme jen na zlomku prodejů nejvyspělejších trhů,“ dodal Pavel Štefek.

Zdroj: PwC

Mohlo by vás zajímat

Reklama