Prodeje elektromobilů v EU vzrostly za 4 roky desetinásobně

Většina řidičů elektromobilů své vozy dobíjí buď z domácí nebo firemní třífázové zásuvky či wallboxu / Arval
Počet elektromobilů na unijních silnicích stabilně roste. Za poslední 4 roky vrostl počet prodaných vozů na elektřinu desetinásobně.

Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců aut (ACEA). Podle nich jezdí v současnosti každé páté nové auto prodané v Unii na elektřinu. A podle odborníků bude počet elektroaut narůstat, globální studie KPMG Global Automotive Executive Survey 2021 předpovídá, že do osmi let bude polovina nových aut Evropě poháněna elektřinou. 

Podle průzkumu KPMG se přibližně za osm let vyrovnají celkové náklady na nákup a provoz elektromobilů s náklady na vozy se spalovacími motory.

Tento názor zastává 77 % z více než 1000 respondentů průzkumu z řad globálních výrobců aut, nákladních vozů, dodavatelů energií pro automobilový průmysl nebo technologických společností.

„K vyrovnání nákladů na pořízení a provoz elektromobilů s vozy na konvenční pohony by mohlo dojít i dříve. Vliv na to bude mít vývoj cen bateriových článků, které ovlivňují cenu elektromobilů a také zvyšující se cena ropy. S masovým rozšířením elektromobilů se budou zlevňovat použité technologie a tím klesne v relativní hodnotě vůči kupní síle řidičů i jejich cena,“ komentuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant ze společnosti Arval. 

Dobíjení z veřejné sítě? Maximálně půl hodiny

Průzkum KPMG také ukázal, že trpělivost uživatelů elektromobilů k době nabíjení z veřejné sítě je omezená. Více než tři čtvrtiny respondentů odpovědělo, že maximální doba, po kterou jsou ochotni čekat na dobití elektromobilu do 80 % kapacity baterie, je 30 minut. „Většina řidičů elektromobilů své vozy dobíjí buď z domácí nebo firemní třífázové zásuvky či wallboxu, vysokorychlostní dobíječky využívají buď nouzově v městském provozu, nebo při delších cestách. Rychlost nabíjení přímo ovlivňuje konkurenceschopnost elektromobilů vůči vozům se spalovacími auty. Proto dealeři či leasingové společnosti nabízejí k elektroautům kompletní servis v podobě instalace wallboxů či univerzálních nabíjecích karet,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek z Arvalu. 

Zdroj: Arval, KPMG

Mohlo by vás zajímat

Reklama