Za sedm let těsně mine Zemi asteroid Apophis, vědci simulovali různé vlivy působící na planetku

Gravitační vliv Země, pokud se k ní objekt jako Apophis dostatečně přiblíží, může změnit jeho tvar, rozbít jej na fragmenty / Wikimedia Commons
Již za sedm let Zemi těsně mine asteroid Apophis, který je osm let pozorován astronomy jako „potenciálně nebezpečné těleso”. Astronomové ve své nové studii popsali povrch a vlastnosti tohoto kusu skály většího než Eiffelova věž.

Zjistili, že při těsném průletu kolem Země se z asteroidu může oddělit obrovské množství hmoty, což pak ovlivní jeho dráhu.

Asteroid Apophis byl objeven v roce 2014. Astronomové jej zařadili do kategorie „potenciálně nebezpečných asteroidů”. První odhady byly takové, že existuje dvouprocentní šance na zásah Země. Další analýzy však ukázaly, že Apophis kolem Země v roce 2029 proletí ve vzdálenosti 38 000 kilometrů. Přesto trasu tělesa může ovlivnit řada proměnných vlivů.

Ty se astronomové snažili v novém výzkumu zjistit analýzou fyzikálních vlastností tělesa, jako je tvar a gravitační pole, a také toho, jak jej může ovlivnit přiblížení k Zemi. Existují také vlivy, které mohou změnit jeho dráhu a úhel sklonu.

Tým vedený Gabrielem Borderesem-Mottou bral na vědomí také tlaky slunečního záření a vliv zemské gravitace na povrch planetky. Výsledky studie byly publikovány v časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Několik simulací mělo za cíl předpovědět chování částic obíhajících kolem asteroidu o rozměrech 450 metrů, popisuje výzkum web LoansChannel. Simulace ukázaly, že čím je nižší hustota částic v asteroidu a vyšší tlak slunečního záření, tím méně částic zůstává neporušených.

Gravitační vliv Země, pokud se k ní objekt jako Apophis dostatečně přiblíží, může změnit jeho tvar, rozbít jej na fragmenty a uvolnit z jeho povrchu hmotu či objekty, které jej obíhají.

Toto všechno může změnit dráhu takového tělesa. Během přiblížení k Zemi by mohlo z jeho povrchu být odstraněno až 90 procent všech volných kamenů. Na povrchu asteroidu by také mohlo dojít k sesuvům půdy. Veškeré úlomky směřující na Zemi by však shořely v atmosféře.

Apophis představuje spíše výzkumnou příležitost než riziko. Astronomové doufají, že jeho přiblížení k Zemi v roce 2029 jim umožní zdokonalit 3D modely důležité pro vesmírné simulace. Také by jim mohl poskytnout možnost studovat, jaký dopad by na Apophis mělo přiblížení k Zemi.

Zdroj: LoansChannel, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society