- Martin Pokorný
- Doprava
- 15. května 2022
- 14:38
Model ID.5 dosáhl nejvyššího hodnocení v testu asistenčních systémů Euro NCAP
Zkušební technici potvrdili, že inovativní systémy elektromobilu ID.5 nabízejí nejvyšší komfort asistenčních funkcí. Organizace Euro NCAP rozšířila svá hodnocení i mimo klasické nárazové zkoušky a nyní navíc uskutečňuje také „testy asistenčních systémů" se strukturovaným systémem hodnocení vlastností komfortních a bezpečnostních asistenčních funkcí. Spotřebitelé si tak mohou udělat realistickou představu o výkonnosti aktuálních asistenčních systémů.
Dodatečné testy „asistenčních systémů" simulují řadu kritických situací při jízdě na dálnici, například typické manévry při změnách jízdního pruhu, které mají zjistit, jak efektivně je systém schopen podporovat řidiče v jeho snaze zabránit hrozící nehodě. Testy hodnotí také „zapojení řidiče", tedy jak systém spolupracuje s řidičem a jak systém zajišťuje, aby se řidič trvale věnoval řízení. V kategorii „bezpečnostní podpora" se kromě toho ověřuje schopnost vozidla předcházet kolizím nebo případně zmírnit následky nehody, kterou již nešlo odvrátit. Euro NCAP ve svém hodnocení vyzdvihuje: „VW ID.5 nabízí velmi dobré asistenční systémy. V kombinaci s vynikající bezpečnostní asistencí poskytuje systém řidiči velmi dobrou celkovou podporu – především na dálnici."
Volkswagen používá v modelu ID.5 inovativní, kompletně síťově propojené asistenční systémy. Nejlepším příkladem je na přání dodávaný „Travel Assist se sdílenými daty", který dokáže v rámci systémových limitů aktivně udržovat vozidlo ve svém jízdním pruhu, zachovávat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a také dodržovat řidičem nastavenou nejvyšší rychlost jízdy. Systém přitom využívá funkci adaptivního řízení vozu v jízdním pruhu, která aktivně udržuje vozidlo uprostřed jízdního pruhu. „Travel Assist se sdílenými daty" se však přizpůsobuje také jízdnímu stylu a může místo jízdy přesně uprostřed nasměrovat vůz ve vlastním jízdním pruhu více vlevo nebo vpravo.
Na dálnici může „Travel Assist se sdílenými daty" na přání podporovat aktivně řidiče při změně jízdního pruhu během jízdy rychlostí 90 km/h nebo vyšší. Změnu jízdního pruhu lze u aktivního systému zahájit a uskutečnit krátkým zapnutím ukazatelů směru. Předpokladem je stav, kdy senzory nedetekují v okolí žádné objekty a volant s kapacitními senzory registruje ruce řidiče. Vozidlo pak automaticky přejede do požadovaného jízdního pruhu. Řidič může při manévru kdykoli zasáhnout a převzít řízení.
Asistent kromě toho disponuje prediktivním tempomatem a asistentem pro průjezd zatáčkou. Rychlost vozidla se přitom přizpůsobuje platným omezením rychlosti jízdy i průběhu silnice (zatáčkám, kruhovým objezdům atd.). Jsou-li k dispozici anonymizovaná sdílená data z ostatních vozů Volkswagen, dokáže nový „Travel Assist" podporovat řidiče i na silnicích jen s jedním vyznačením jízdního pruhu – například na silnicích nižších tříd bez prostřední podélné čáry.
„Travel Assist se sdílenými daty" je v Evropě na přání již k dispozici ve všech nově vyrobených modelech ID. s ID.Softwarem 3.0. Volkswagen tím pokračuje ve své strategii zpřístupňovat velmi kvalitní technologie ve všech automobilových segmentech.
Organizace Euro NCAP celkem testovala velký počet asistenčních funkcí. Mezi ně patří mimo jiné sériově dodávané prvky výbavy, jakými jsou asistent pro nouzové brzdění „Front Assist" a asistent pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist". Odborníci na bezpečnost kromě toho podrobili testům také na přání dodávané komfortní asistenční funkce, mezi něž patří prediktivní ACC, Side Assist nebo Emergency Assist.
Zdroj: Volkswagen, Euro NCAP
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email