Originální řešení elektrického pohonu bez permanentních magnetů výrazně zvýší dojezd

Zejména při vysokých rychlostech se ukazují externě buzené synchronní stroje jako účinnější než PSM / Vitesco Technologies
Na mezinárodním sympoziu o elektromobilitě (EVS) v Oslu představila společnost Vitesco Technologies speciální řešení pohonu, optimalizované pro budoucí elektromobily s delším dojezdem.

Jde o tzv. externě buzený synchronní elektromotor EESM, k jehož výrobě nejsou podle webu Vitesco zapotřebí vzácné kovy a který je speciálně konstruován pro větší dojezd a rychlejší jízdu po dálnicích.

Dnešním standardem při elektrifikaci vozidel jsou trvale buzené elektrické motory PSM. Důvodem je vysoká účinnost těchto elektromotorů v městském provozu nebo při cestách na střední vzdálenosti. V rotoru motorů typu PSM se používají permanentní magnety na bázi vzácných kovů.

Podmínky, za nichž jsou elektrické pohony používány, se však postupně mění. Dojezd bateriových elektromobilů se stále prodlužuje a na skutečně dlouhých cestách, ktetré zahrnují rychlou jízdu po dálnici, se stále výrazněji prosazují externě buzené synchronní stroje. Zejména při vysokých rychlostech se ukazují jako účinnější než PSM.

V těchto strojích se v rotoru namísto magnetů používají cívky. Kromě účinnosti při vysokých rychlostech se u těchto motorů stává výhodou i fakt, že není nutné brát ohled na ceny permanentních magnetů, jež se v současné době vyšplhaly na desetileté maximum. Uhlíková stopa tohoto pohonného systému se navíc snižuje o část, připadající na těžbu vzácných kovů, což může znamenat pozitivní dopad na udržitelnost výrobku během jeho životního cyklu.

Společnost Vitesco Technologies proto připravuje rozšíření portfolia, čímž zpřístupní technologii EESM pro svůj již úspěšný pohon náprav včetně výkonové elektroniky. 

Systém řízení baterie funguje jako ústřední rozhraní mezi baterií a elektrickým pohonem. Navazuje spojení s vozidlem, monitoruje důležité funkce baterie a shromažďuje informace o stavu jejího nabití, což významně přispívá k efektivitě provozu. Zvyšuje tím také bezpečnost baterií a prodlužuje jejich životnost.

Zdroj: Vitesco Technologies, EVS

Mohlo by vás zajímat

Reklama