Sportage roku 2022 aneb jak má vypadat designově nadčasové a výkonné hybridní SUV budoucnosti

 
Další 3 fotografie v galerii
V kokpitu nové Sportage prostě máte všechny informace jako na dlani / Marek Kuřina
V redakci TechFocusu jsme měli možnost několik dní jezdit s novou KIA Sportage, navíc v nejvyšší výbavě GT Line s hybridním pohonem. Šlo konkrétně o plug-in hybrid a rovnou můžeme prozradit, že zanechal bez zbytečných eufemismů vynikající dojem.

Nová Sportage prakticky v ničem nepřipomíná Sportage z roku 2016, se kterou jsme jezdili v redakci dlouhá léta. Uběhlo pár let a změnilo se prakticky všechno. 

Od líbivějšího designu, přes naprostou novou úroveň komfortu při řízení až po výkon. Na ten jsme byli obzvláště zvědaví, protože vozy nesoucí značku Sportage sice přinášejí již skoro 20 let zajímavé inovace, některým předcházejícím modelům, se kterými jsme měli možnost jezdit, jakoby ale někdy docházel ve vyšších rychlostech trochu dech. To ovšem s novou Sportage 2022 verze PHEV vůbec nehrozí.

Novinka naopak nabízí vysokou dynamiku jízdy nejenom při rozjezdu (díky podpoře elektromotoru), ale také například při předjíždění na dálnici, a to překvapivě i v rychlostech okolo 150 km/h. Konkrétně z nuly na stovku jsme se dostali za osm sekund, což považujeme v této kategorii za nadstandardní výsledek. Maximální výkon motoru (1,6l zážehový čtyřválec) byl u našeho testovaného vozu 128 kW při 5500 otáčkách za minutu. Přičemž samotný elektromotor nabízel výkon až 67 kW (celkový výkon systému pak tedy byl 195 kW). Maximální rychlost je "papírově" 191 km/h.

Velice dobře fungovala 6stupňová automatická převodovka, a to i při jízdě po městě, kdy jsme nezaznamenali žádný problém nebo pozdní reakci při předjíždění například z pruhu do pruhu.

Co se týká spotřeby, tak papírově udávána kombinovaná spotřeba 1,1 litru/100 km a 16,9 kWh/100 km vypadá výborně. My jsme se během testování při ježdění po městě, kdy byl často využíván elektromotor, dostali k 5,5 litrům na 100 km, na okrskách a dálnici při vyšších rychlostech jsme se dostali již přes 7 litrů/100 km. To je vzhledem k robustnosti vozu (provozní hmotnost činí 1830 - 1922 kg) solidní výsledek. Do nádrže se přitom vejde "pouze" 42 litrů benzinu. I tak budete mít při rozumné jízdě dojezd s modelem přes 650 kilometrů. 

Pojďme se ovšem vrátit k popisu designu a vnitřního interiéru, který na většinu lidí, které jsem nechal do kokpitu vozu nahlédnout, působil téměř omračujícím dojmem. V sedadle řidiče se totiž budete cítit skutečně jako král, a to nejenom díky "nekonečnému" 12palcovému multimediálnímu displeji, ale také díky dobře tvarovaným sedačkám a pohodlnému ovládání, zejména automatické převodovky (originálně přes malé kolečko režimů R, N, D a P).

Zajímavé je také přepínání mezi ovládacími prvky informačního/zábavního systému a klimatizací na spodním dotykovém panelu, díky tomu je ihned dostupná celá řada funkcí. Jedinou drobností je, že zmíněné přepínání cca uprostřed tohoto malého dotykového displeje je někdy za jízdy obtížné trefit. Pokud se vám to povede, pak již můžete ovládat například nastavení teploty jednoduše otočným kolečkem.

Z hlediska exteriéru vás nová Sportage ihned dostane, nebo vás možná nechá chladnými, to záleží na vkusu, rozhodně je design velmi originální, což symbolizují například přední LED světla pro denní svícení ve tvaru bumerangu a nepřehlédnutelné jsou i Matrix LED světlomety.

Nová Sportage je na úrovni doby i z hlediska bezpečnosti. Vůz totiž vykazuje dle testů Euro NCAP dobrou ochranu v oblasti kolen a stehen řidiče i předního spolujezdce, a to bez ohledu na velikost postavy pasažéra nebo jízdní pozici. V testování ochrany dětských pasažérů dosáhla Sportage 86 %, neboť dokázala zajistit minimální dopad ve všech klíčových partiích těla u používaných figurín šesti- a desetiletých dětí.

Bezpečnostní asistenční systémy Sportage vykázaly skóre 72 %, kde komisaři organizace Euro NCAP ocenili fungování inteligentního ukazatele rychlostních limitů a aktivního systému pro jízdu v pruzích (v obou případech na bázi kamery).

I další asistenti (včetně systému sledování únavy řidiče) a doprovodné systémy fungovaly bez problémů. Velmi hbitě zafungoval i systém autonomního nouzového brzdění s asistentem pro odbočování, kdy se vůz před možnou (relativně ještě vzdálenou) kolizí zastavil téměř na místě, i když posádka přitom zažila trochu přetížení (funguje samozřejmě pouze do určité rychlosti vozu).

Cena námi testovaného PHEV modelu začínala na 1 120 000 Kč, dostupnější je samozřejmě varianta HEV (baterie se dobíjí pouze za jízdy rekuperací), jež začíná na 860 tisících. Novinku bychom ovšem nedoporučili pouze "milionářům", ale prakticky všem, kteří chtějí jezdit pohodlně a při tom i velmi bezpečně.

Podrobnou specifikaci vozu KIA Sportage PHEV najdete na oficiálních stránkách výrobce.

Zdroj: Autorský článek

Mohlo by vás zajímat

Reklama