- Lukáš Bauer
- Doprava
- 27. ledna 2023
- 12:45
Dodání nových aut se letos zkrátí, na některé modely si ovšem počkáte až do roku 2024
Dlouhé dodací lhůty jsou podle zástupců automobilek KIA, Toyota a Volkswagen způsobené extrémní poptávkou a neustále nestabilními výrobními řetězci, problémy jsou neustále s polovodiči a také náhradními díly.
Dodání je nejdelší u vozů střední a vyšší třídy, ve kterých je pokročilejší výbava a řada technologických prvků náročných na výrobu. Možnost získat nový vůz v rozumné lhůtě tak představuje dle webu společnosti Arval operativní leasing.
Nové vozy Kia, Volkswagen a Toyota, které zákazníci objednali před koncem loňského roku, dodají automobilky do března 2023 až června 2024. Na nový Volkswagen budou řidiči u vybraných modelů čekat až šest měsíců. Toyota má u některých modelů čekací dobu až rok a s vybranými konfiguracemi vozů Kia s automatickou převodovkou budou moci zákazníci odjet až za rok a půl.
Dodací lhůty jsou nadále dlouhé v souvislosti s nestabilními dodavatelskými řetězci, automobilkám schází především polovodiče. Problémy jsou také s náhradními díly či s logistikou, především s lodní a kamionovou dopravou.
Dodání vozů Volkswagen je ovlivněno typem modelu i jednotlivými prvky výbavy. „U modelů T-Roc, T-Cross a Polo se nám podařilo zkrátit dobu dodání na 2 - 3 měsíce, u ostatních vozů je dodací doba závislá na poptávce, která je například u modelu Golf globálně velmi vysoká a také na stupni výbavy konkrétního vozu. Automobily aktuálně dodáváme v rozpětí 4 – 12 měsíců. Na vině je i nadále nestabilní dodavatelský řetězec. Postupně se ale vracíme ke standardu, byť k dodací lhůtám z doby před pandemií máme ještě daleko,“ uvádí mluvčí Volkswagenu Česká republika David Valenta.
Neustále dlouhé dodací lhůty se týkají většiny značek a dopadají i na dealery, kterým rychle ubývají skladové zásoby. Dostupnou možností, jak přijít k novému vozu, představují leasingové společnosti. Například společnost Arval stihla podle slov jejího generálního ředitele Aleše Poláka objednat nové vozy s dostatečným předstihem a dlouhé doby dodání se jejich zákazníků netýkají.
„Aktuálně máme k dispozici přes tisíc vozů, které jsme schopni našim zákazníkům po podpisu smlouvy ihned předat. K dodání jsou i nové vozy Škoda Fabia combi, které nyní již u dealerů objednat nelze. Auta jsme objednali v běžných skladových konfiguracích, máme ale také k dispozici nejvyšší specifikace modelů od různých automobilek. Dostupné jsou u nás také plug-in hybridy a elektromobily. V případě, že by si chtěl zákazník počkat na konkrétní konfiguraci vozu, máme připravená auta pro okamžitou mobilitu, která mohou klienti užívat při čekání na vůz s vybranou specifikací. Rychlá dostupnost aut se projevuje na zvýšení poptávky po operativním leasingu u retailových zákazníků. Ta meziročně narostla v letošním roce více než 4x,“ vysvětluje generální ředitel Aleš Polák z Arvalu.
Zkrátit dodací lhůty o 4 měsíce se podařilo Toyotě, menší modely a SUV jsou dispozici už do 4 měsíců. Na velké vozy jsou ale dodací lhůty trojnásobně delší. „Velkou poptávku registrujeme u velkých terénních vozů a užitkových vozů. U nich budou zákazníci čekat i déle než rok. Malé a střední vozy umíme dodat do čtyř měsíců a řadu z nich máme také skladem. Situace ale bude i nadále pokračovat minimálně v první polovině příštího roku," odhaduje Jitka Jechová, mluvčí Toyoty Česká republika.
S nejdelšími dodacími lhůtami se potýká automobilka Kia. U některých vozů si zákazníci počkají až rok a půl. „Dodací termíny nových vozů nejsou přelomem roku nikterak ovlivněny, delší dodání je způsobené především neobnoveným dodavatelským řetězcem u polovodičů a náhradních dílů v důsledku pandemie. Vliv na dodávky mají také výpadky v kamionové a lodní dopravě. Do čtyř měsíců dodáváme celou modelovou řadu Ceed (Hatchback, Sportswagon, ProCeed, XCeed) s manuální převodovkou. Nejdelší dodací lhůta je na model Sorento, tam mohou zákazníci kvůli vysoké poptávce počítat s termínem dodání až v polovině roku 2024,“ uvádí mluvčí Kia CZ Kateřina Vaňková Jouglíčková.
Rostoucí dodací lhůty budou mít podle Aleše Poláka z Arvalu vliv i na sekundární trh. Čeští řidiči budou své vozy obměňovat ještě méně častěji, než doposud, a vozový park bude dále stárnout. „Zánovní ojeté vozy budou na českém trhu chybět, protože je po nich výrazná poptávka v zahraničí. V Česku naopak končí starší a na západě hůře prodejná auta. V důsledku toho bude vozový park dále stárnout. V porovnání s celkovými údaji o stáří českých vozů probíhá nejrychleji obměna vozových parků ve firmách, které auta provozují na operativní leasing. Průměrně je obměňují již po čtyřech letech,“ uzavírá generální ředitel Arvalu Aleš Polák.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email