Dodání nových aut se letos zkrátí, na některé modely si ovšem počkáte až do roku 2024

Neustále dlouhé dodací lhůty se týkají většiny značek a dopadají i na dealery, kterým rychle ubývají skladové zásoby / Pixabay
Automobilky před začátkem letošního roku zkrátily dodací lhůty až o čtyři měsíce. Na některé populární modely značek ale budou zákazníci čekat až do poloviny roku 2024.

Dlouhé dodací lhůty jsou podle zástupců automobilek KIA, Toyota a Volkswagen způsobené extrémní poptávkou a neustále nestabilními výrobními řetězci, problémy jsou neustále s polovodiči a také náhradními díly.

Dodání je nejdelší u vozů střední a vyšší třídy, ve kterých je pokročilejší výbava a řada technologických prvků náročných na výrobu. Možnost získat nový vůz v rozumné lhůtě tak představuje dle webu společnosti Arval operativní leasing.

Nové vozy Kia, Volkswagen a Toyota, které zákazníci objednali před koncem loňského roku, dodají automobilky do března 2023 až června 2024. Na nový Volkswagen budou řidiči u vybraných modelů čekat až šest měsíců. Toyota má u některých modelů čekací dobu až rok a s vybranými konfiguracemi vozů Kia s automatickou převodovkou budou moci zákazníci odjet až za rok a půl.

Dodací lhůty jsou nadále dlouhé v souvislosti s nestabilními dodavatelskými řetězci, automobilkám schází především polovodiče. Problémy jsou také s náhradními díly či s logistikou, především s lodní a kamionovou dopravou.

Dodání vozů Volkswagen je ovlivněno typem modelu i jednotlivými prvky výbavy. „U modelů T-Roc, T-Cross a Polo se nám podařilo zkrátit dobu dodání na 2 - 3 měsíce, u ostatních vozů je dodací doba závislá na poptávce, která je například u modelu Golf globálně velmi vysoká a také na stupni výbavy konkrétního vozu. Automobily aktuálně dodáváme v rozpětí 4 – 12 měsíců. Na vině je i nadále nestabilní dodavatelský řetězec. Postupně se ale vracíme ke standardu, byť k dodací lhůtám z doby před pandemií máme ještě daleko,“ uvádí mluvčí Volkswagenu Česká republika David Valenta.

Neustále dlouhé dodací lhůty se týkají většiny značek a dopadají i na dealery, kterým rychle ubývají skladové zásoby. Dostupnou možností, jak přijít k novému vozu, představují leasingové společnosti. Například společnost Arval stihla podle slov jejího generálního ředitele Aleše Poláka objednat nové vozy s dostatečným předstihem a dlouhé doby dodání se jejich zákazníků netýkají.

„Aktuálně máme k dispozici přes tisíc vozů, které jsme schopni našim zákazníkům po podpisu smlouvy ihned předat. K dodání jsou i nové vozy Škoda Fabia combi, které nyní již u dealerů objednat nelze. Auta jsme objednali v běžných skladových konfiguracích, máme ale také k dispozici nejvyšší specifikace modelů od různých automobilek. Dostupné jsou u nás také plug-in hybridy a elektromobily. V případě, že by si chtěl zákazník počkat na konkrétní konfiguraci vozu, máme připravená auta pro okamžitou mobilitu, která mohou klienti užívat při čekání na vůz s vybranou specifikací. Rychlá dostupnost aut se projevuje na zvýšení poptávky po operativním leasingu u retailových zákazníků. Ta meziročně narostla v letošním roce více než 4x,“ vysvětluje generální ředitel Aleš Polák z Arvalu.

Zkrátit dodací lhůty o 4 měsíce se podařilo Toyotě, menší modely a SUV jsou dispozici už do 4 měsíců. Na velké vozy jsou ale dodací lhůty trojnásobně delší. „Velkou poptávku registrujeme u velkých terénních vozů a užitkových vozů. U nich budou zákazníci čekat i déle než rok. Malé a střední vozy umíme dodat do čtyř měsíců a řadu z nich máme také skladem. Situace ale bude i nadále pokračovat minimálně v první polovině příštího roku," odhaduje Jitka Jechová, mluvčí Toyoty Česká republika.

S nejdelšími dodacími lhůtami se potýká automobilka Kia. U některých vozů si zákazníci počkají až rok a půl. „Dodací termíny nových vozů nejsou přelomem roku nikterak ovlivněny, delší dodání je způsobené především neobnoveným dodavatelským řetězcem u polovodičů a náhradních dílů v důsledku pandemie. Vliv na dodávky mají také výpadky v kamionové a lodní dopravě. Do čtyř měsíců dodáváme celou modelovou řadu Ceed (Hatchback, Sportswagon, ProCeed, XCeed) s manuální převodovkou. Nejdelší dodací lhůta je na model Sorento, tam mohou zákazníci kvůli vysoké poptávce počítat s termínem dodání až v polovině roku 2024,“ uvádí mluvčí Kia CZ Kateřina Vaňková Jouglíčková.

Rostoucí dodací lhůty budou mít podle Aleše Poláka z Arvalu vliv i na sekundární trh. Čeští řidiči budou své vozy obměňovat ještě méně častěji, než doposud, a vozový park bude dále stárnout. „Zánovní ojeté vozy budou na českém trhu chybět, protože je po nich výrazná poptávka v zahraničí. V Česku naopak končí starší a na západě hůře prodejná auta. V důsledku toho bude vozový park dále stárnout. V porovnání s celkovými údaji o stáří českých vozů probíhá nejrychleji obměna vozových parků ve firmách, které auta provozují na operativní leasing. Průměrně je obměňují již po čtyřech letech,“ uzavírá generální ředitel Arvalu Aleš Polák.

Zdroj: Arval, KIA, Toyota

Mohlo by vás zajímat

Reklama