- Anna Novotná
- Doprava
- 24. února 2023
- 14:48
Ani plug-in ani elektromobil, a přesto umí většinu času jezdit bezemisně. Nové pohony od Peugeotu přinášejí revoluci v mobilitě
Jedná se o vysoce efektivní motorizaci, která se na rozdíl od plug-in hybridů a elektromobilů obejde bez půltunových baterií, a přesto ušetří až 15 % emisí CO2 a ve městě dokáže více než 50 % času jezdit ve stoprocentně elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Systém Peugeot Hybrid 48V tvoří benzínový motor PureTech nové generace o výkonu 136 koní, který je spojen s novou šestistupňovou dvouspojkovou elektrifikovanou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky poměrně malé baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva.
Na rozdíl od plug-in hybridu, kde si můžete zvolit režim jízdy a sami rozhodnete, zda pojedete čistě elektricky či v energeticky náročnějším módu Sport, u tohoto mildhybridu je aktivace jednotlivých režimů plně automatická. Řidič ale může fungování hybridního systému sledovat prostřednictvím sdruženého přístroje.
Při běžné jízdě pracují spalovací a elektrický motor společně, nebo odděleně, aby se optimalizovala spotřeba energie. Při prudké akceleraci poskytuje elektromotor benzinovému motoru při nízkých otáčkách vyšší točivý moment. Při zpomalování se benzinový motor vypne a z elektromotoru se stane generátor, který dobíjí 48V baterii. Ve městě na krátké vzdálenosti a při manévrování je vozidlo poháněno výhradně elektromotorem, tedy v režimu nulových emisí.
První modely značky Peugeot, které tento nový pohon dostanou, budou oblíbená esúvéčka 3008 a 5008. Úspora paliva bude u modelu 3008 dosahovat 15 procent, přičemž emise CO2 budou 126 g/km, u většího modelu 5008 to bude o 2 gramy více. V porovnání s neelektrifikovaným benzínovým motorem se srovnatelnými vlastnostmi zajistí hybridní pohon průměrnou úsporu přibližně jeden litr paliva na 100 kilometrů. Největší úspory je dosaženo ve městě, kde můžete ušetřit až 2,5 litrů na 100 kilometrů, na rychlostních silnicích je to 0,7 litru. Jezdíte-li většinu času po dálnici, mildhybrid se vám nevyplatí, protože tam neušetříte nic.
Technologie Hybrid 48V je tedy nejefektivnější v městském provozu. Baterie živí auto při startování, parkování, jízdě v hustém provozu nízkou rychlostí atd. To jsou situace, kdy jedete ve 100% elektrickém módu. Dle statistik tak najezdíte více než polovinu času.
Peugeot použije mildhybridní systém u všech modelů, kde v současné době nabízí benzínový motor PureTech 130 EAT8. Jedná se kromě již zmíněných SUV 3008 a 5008 také o městské vozy 208, 2008, hatchback 308, kombi 308 SW a dynamický fastback 408. Tedy kompletně celá modelová řada kromě modelů 508, 508 SW, Rifter a Traveller. První mildhybridní vozy se objeví na evropském trhu už ve druhém čtvrtletí roku 2023 a postupně benzínový PureTech kompletně nahradí.
Zdroj: Peugeot
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email