Aero provedlo zkoušky zbraní L-39NG, bylo vystřeleno 230 raket a shozeno 70 bomb

Letoun L-39NG umožňuje nosit východní i západní výzbroj / AERO Vodochody
Během jedné z řady zkoušek, kterými nový proudový letoun L-39NG z dílny Aero úspěšně prošel, inženýři a piloti testovali použití zbraní. Při ověřování vlivu na motor, nouzového odhozu břemen a přesnosti vystřelili 230 raket a shodili téměř 70 bomb.

Aero úspěšně provedlo zkoušky základních zbraní L-39NG. Jedná se o jeden z řady testů, kterými nový letoun z dílny Aero procházel. Letoun umožnuje dle webu výrobce nosit jak východní, tak západní zbraňové systémy a tomu odpovídající avionický systém.

Etapa zkoušek východní výzbroje L-39NG se uskutečnila na území Maďarska, letouny operovaly z letecké základny Pápa a využívaly střelecké prostory u města Veszprem.

„Výsledky zkoušek byly úspěšné. Jednalo se o soubor zkoušek základních zbraní, které může L-39NG využívat. Uvažujeme však s dalším sortimentem zbraní dle konkrétních požadavků zákazníků. Letoun umožňuje nosit východní i západní výzbroj a stejně tak může disponovat západní i východní avionikou,“ uvádí Petr Jinda, Executive Vice President & Chief Development Officer, Aero.

Zbraňové zkoušky, které byly rozděleny do tří etap, začaly 13. února 2023 první částí, která zjišťovala vliv střelby raket na práci motoru, následovaly nouzové odhozy břemen a třetí fází bylo bombardování a střelba raket na přesnost. Všechny zbraňové zkoušky splnily očekávání.

Konkrétně konstruktéři a piloti otestovali střelbu raket S-5 z raketových bloků UB-16 a jejich vliv na chod motoru. Provedli zkoušky nouzových odhozů bomb, podvěsných palivových nádrží a raketových bloků. Celkem během zkoušek piloti vystřelili 230 raket typu S-5 a odhodili 42 bomb typu P-50-75 a 24 bomb typu OFAB-100-120.

Letoun disponuje systémem měřicí techniky, který zaznamenává asi 300 letových parametrů. K vyhodnocování úspěšnosti zkoušek se používají i videozáznamy. V letounu je umístěn digitální videorekordér a snímá se i záznam z průhledového displeje (HUD) pilota. K natáčení Aero používá doprovodné letadlo, z něhož kameraman natáčí průběh testů ze zadní kabiny.

V samotném letounu L-39NG je pak umístěno dalších 5 kamer, které zaznamenávají testy z různých úhlů. Pro zjišťování přesného dopadu zbraní v cílové ploše byly použity 2 drony s kamerami. Veškeré záznamy a měření se přesně časově synchronizují pro účely vyhodnocení výsledků jednotlivých zkoušek, stanovení výsledné přesnosti střeleb a trajektorie odhozených břemen.

Zdroj: AERO Vodochody

Mohlo by vás zajímat

Reklama