Toyota odhalila nový Land Cruiser, první vozy se v Evropě objeví příští rok

 
Další 1 fotografie v galerii
V pořadí pátá generace Land Cruiseru si zachovává tradiční odolnou rámovou konstrukci / Toyota
Nový Land Cruiser se vrací ke kořenům a moderním způsobem navazuje na vzhled legendárního vozu, který byl představený už před 72 lety. Geny legendy se však spojily s novými technologiemi a přináší ještě lepší jízdní i terénní schopnosti.

Předprodej začne v Evropě v říjnu, první vozy by měly dle webu výrobce k zákazníkům dorazit v první polovině roku 2024.

Land Cruiser se zrodil před 72 lety, konkrétně 1. srpna 1951 jako Toyota Jeep BJ. Okamžitě prokázal své silné stránky a schopnosti jako první vůz v historii, který vystoupal až k šesté stanici na svazích proslulé japonské hory Fuji. Díky celosvětové pověsti se Land Cruiser řadí k nejprodávanějším modelům Toyoty s dosavadními prodeji v objemu 11,3 milionu vozů ve více než 170 zemích a regionech.

V pořadí pátá generace Land Cruiseru si zachovává tradiční odolnou rámovou konstrukci a je postavena na podvozkové platformě Toyota GA-F, která významnou měrou přispívá ke zlepšení terénních schopností tohoto vozu. Zároveň nabízí snadnou ovladatelnost, větší pohodlí při běžném cestování i ještě lepší schopnost uspokojit každodenní potřeby zákazníků. Tuhost nového rámu se zvýšila o 50 %, přičemž nárůst tuhosti celku (karoserie s rámem) činí 30 %. Výsledkem je lepší odezva i jízdní chování.

Seznamte se s novými funkcemi

Land Cruiser bude poprvé používat elektrický posilovač řízení (EPS). Novinka napomůže potlačit nárazy kol přenášené do volantu za jízdy po špatném povrchu nebo v terénu a zajistí hladší a přímější řízení i snazší manévrovatelnost za všech rychlostí. Díky systému EPS může být nový Land Cruiser vybaven i asistentem pro udržení v jízdním pruhu v rámci paketu systémů aktivní bezpečnosti a asistenčních systémů Toyota Safety Sense.

Lepší terénní schopnosti zajistí nové odpojovací stabilizátory na přední nápravě. Technologie SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism) se objevuje v rámci značky Toyota vůbec poprvé a umožňuje řidiči upravit nastavení stabilizátoru pomocí spínače na přístrojové desce. Dovoluje tak podle potřeby zajistit lepší jízdní vlastnosti na nezpevněných cestách, i vyšší míru pohodlí a snazší ovladatelnost na silnici.

Jízdu v terénu usnadňují také modernizované systémy Multi-Terrain Monitor (systém monitorující jízdu v terénu) a Multi-Terrain Select (výběr typu povrchu). Multi-Terrain Monitor za pomoci kamery o vysokém rozlišení a displeje zprostředkuje řidiči výhled na prostor v okolí vozidla i pod ním, systém Multi-Terrain Select na druhé straně automaticky přizpůsobuje jízdní schopnosti vozu podle různých podmínek při zdolávání terénu.

Vylepšený pohon

Pohon vozu dokládá snahu Toyoty nabízet vůz, který byl navržen a vyroben s ohledem na životní styl nebo praktické využití ze strany zákazníků, čímž navazuje na dlouhodobě budovanou pověst spolehlivosti a odolnosti na silnicích i v terénu.

V západní Evropě bude nový Land Cruiser uveden s přeplňovaným naftovým motorem 2,8 litru, který umně vyvažuje spotřebu paliva a jízdní schopnosti. Dosahuje maximálního výkonu 204 koní (150 kW) a ve spojení s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift umožňuje tahání přívěsů o hmotnosti až 3500 kg. Začátkem roku 2025 bude k dispozici také elektrifikovaný pohon spojující výkonný a hospodárný naftový motor se 48V mild-hybridní technologií.

Návrat ke kořenům

Spojením tradice s moderním přístupem vznikl nadčasový vzhled vyjadřující schopnosti vozu vypořádat se i s těmi nejnáročnějšími podmínkami. Stylistické ztvárnění zachycuje funkční krásu, s níž se setkáváme u těch nejlepších a nejkvalitnějších strojů pro náročné.

Robustní a drsný vzhled navazuje na tradici této legendy, ale současně je mimořádně praktický v souladu s pravidly funkčního designu. K jízdním schopnostem v terénu přispívají kratší převisy, vymodelované rohy a zúžená spodní partie karoserie. Jednotlivé součásti karoserie byly kromě toho navrženy tak, aby je v případě poškození bylo snadné vyměnit.

Design exteriéru při pohledu z boku se drží klasické siluety Land Cruiseru s robustními horizontálními křivkami. Celková délka vozu je 4920 mm při šířce 1980 mm a výšce 1870 mm, rozvor náprav činí 2850 mm.

Interiér bude variantně v pěti- nebo sedmimístném uspořádání, v obou případech bude provedení kabiny poukazovat na robustnost a funkčnost legendárního terénního vozu. Dokladem je řada detailů, jako například horizontální uspořádání přístrojového panelu nebo tvarování spínačů s ohledem na snadné ovládání i při jízdě v náročném terénu.

Velký důraz kladli návrháři i na dobrý výhled řidiče ve všech směrech, o čemž svědčí nízká kapota motoru, horizontální přístrojový panel nebo snížení okenní čáry ve spojení s bočními okny, která otevírají výhled směrem k zemi.

Pro nový Land Cruiser jsou připraveny nejnovější systémy Toyota Safety Sense s uceleným paketem Toyota T-Mate, zahrnujícím pokročilé bezpečnostní prvky a technologie k usnadnění práce řidiče.

Zdroj: Toyota

Mohlo by vás zajímat

Reklama