Jaká jsou největší rizika při koupi ojetého elektromobilu

Nejcitlivějším komponentem elektromobilů je baterie / Pixabay
V posledních letech můžeme sledovat revoluci v automobilovém průmyslu, a ta se nese ve znamení elektromobility. Počet elektromobilů na trhu ojetých aut se totiž jen letos v Česku meziročně zvýšil o 129 %.

Je nutné ovšem pamatovat na fakt, že klasické spalovací motory se zdokonalují posledních více než 150 let. Naproti tomu vozy poháněné elektrickou energií vznikají dle webu RepairPal posledních cca 30 let. 

Podíl elektromobilů na velkých inzertních portálech se rapidně zvyšuje, a to i za situace, kdy cena ojetého elektromobilu je v průměru více než dvakrát vyšší oproti vozům se spalovacím motorem. Proto je při koupi ojetého elektromobilu důležité vyvarovat se spousty rizik, které nákup použitého elektromobilu s sebou přináší.

Nejčastější vady elektromobilů

Nejcitlivějším komponentem elektromobilů je baterie. Ta je zároveň i nejdražší součástkou. Baterie postupně ztrácí schopnost uchovávat energii. Se stárnutím baterie se pojí dodatečné náklady na její renovaci, jinak hrozí nižší dojezd, častější nabíjení a potenciální riziko samovznícení. Dalším faktorem přímo působícím na baterii jsou příliš vysoké nebo naopak nízké teploty.

Podle dat americké společnosti RepairPal.com nasbíraných dle uživatelských zkušeností zákazníků je vidět, že uživatelé nejčastěji kritizovali nespolehlivost baterie. Ta způsobovala zkraty v celém elektromobilu, problémy s únikem chladící kapaliny, samovznícení baterie během nabíjení a další elektrické závady.

Na druhou stranu hloubkové analýzy obchodníků s ojetými elektromobily ukazují, že degradace baterií nepostupuje zdaleka tak rychle, jak se původně odhadovalo. Pro zákazníky je tak klíčové, aby obchodníci prováděli při výkupu hloubkovou analýzu stavu akumulátoru a její výsledky u každého konkrétního vozu zveřejňovali.

Rizika při koupi ojetého elektromobilu

Bezesporu největším rizikem je nepřiznaný skutečný stav vozu, zatajené havárie a laické opravy. Například po havárii vozu může dojít k vnitřnímu poškození baterie, a to nemusí být na první pohled znatelné, protože i poškozená baterie může ještě nějakou dobu fungovat. Rizika jsou ovšem obrovská. Nejen, že výměna baterie je finančně velice náročná, ale především může dojít i k samovznícení celého vozu.

„Rozhodně si před koupí elektromobilu nechte vůz zkontrolovat pomocí kódu VIN. Dozvíte se celou historii vozu, a seznámíte se tak se všemi potenciálními riziky koupě,“ radí Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu vlastníků automobilů a dodává: „Největším rizikem koupě ojetého elektromobilu je rozhodně špatný stav baterie. Proto doporučuji vyhledat seriózní autosalon, který má kvalitní diagnostiku baterií a dá vám záruku bezpečného nákupu a prověření vozu ještě před prodejem.“

Zdroj: Sdružení na Ochranu vlastníků automobilů, RepairPal

Mohlo by vás zajímat

Reklama