NASA publikovala snímek komety Nishimura, jehož autorem je český vědec

Krásná kometa Nishimura (vlevo) / Petr Horálek, FÚ v Opavě
V pondělí 11. září 2023 vybrala NASA jako prestižní astronomický snímek dne (APOD – Astronomy Picture Of the Day) fotografii, která vznikla v sobotu 9. září 2023 nedaleko Zahradného (u Prešova) na východním Slovensku.

Na snímku je jasná planeta Venuše a kometa C/2023 P1 Nishimura. Snímek zachytil Petr Horálek z Fyzikálního ústavu v Opavě. Jde již o 16. snímek dne NASA, jehož je Fyzikální ústav v Opavě spoluautorem.

Oficiální text snímku: Tato scéna by byla krásná i bez komety. Obloha samotná je při východu Slunce ve výšce elegantně tmavě modrá, se svítícími slabými bílými hvězdami, zatímco u obzoru je pěkně bronzová. Kopce v popředí východního Slovenska jsou samy o sobě krásně zelené, v dálce se zvedají Zadňa hura a Veľká hora a podél cest září světla městeček.

Venuše vpravo s barevnou atmosférickou koronou kolem vypadá neobvykle velká. Oči však nejvíce upoutá kometa. Na složeném snímku pořízeném včera ráno těsně před svítáním je vlevo kometa Nishimura. Její jasná koma a dlouhý iontový ohon velice ozdobily nejednu ranní panoramatickou fotografii několik posledních jiter na celé zeměkouli. Kometa C/2023 P1 (Nishimura) bude zítra nejblíže k Zemi na dalších 434 let.

Kometa Nishimura, na kterou snímek NASA ukazuje, byla objevena japonským astronomem Hideo Nishimurou 12. srpna letošního roku. V této chvíli se už velmi přibližuje ke Slunci a její pozorování je velmi obtížné. Dá se zachytit jen fotograficky za svítání nad severovýchodním obzorem.

Kolem poloviny září ji bude možné fotograficky zachytit i na večerní obloze, ale jen za soumraku, kdy obloha ještě bude hodně světlá. V sobotu 9. září, kdy fotka vznikla, byla tedy poslední možnost ji zaznamenat i fotografovat poměrně snadno, čehož mnozí fotografové (včetně těch na Slovensku) využili.

Zdroj: NASA, Fyzikální ústav v Opavě