KIA Niro je spolehlivý, tichý elegán jezdící dobře na jakýkoliv pohon

 
Další 3 fotografie v galerii
Nová verze Nira má přebudovanou přední část s charakteristickou tygří maskou chladiče / Marek Kuřina
Do redakce se nám dostal jeden z nejzajímavějších modelů ze stáje značky KIA, který ovšem bohužel tak trochu stojí v mediálním stínu modelů Sportage a Sorento. Dle našeho testu nového modelu Niro však docela neprávem. Ve variantě pro rok 2023 navíc zaujme tento crossover i líbivým designem a dobrou výbavou.

Díky českému zastoupení značky KIA jsme měli možnost vyzkoušet letošní model Niro nejenom v hybridní variantě (šlo konkrétně o mild hybrid - HEV), ale i v plně elektrické verzi (EV). Navíc prakticky ve stejnou dobu (během listopadu), takže jsme si mohli dobře všimnout výhod i případných nevýhod jednotlivých motorizací.

Pokud vás nové Niro zaujalo na první pohled, rovnou bychom vám hned na začátku doporučili pořídit si ho v některé z vyšších výbav, a to nejenom z hlediska množství dostupných funkcí, ale zejména z hlediska osvětlení vozu. Ve vyšší výbavě jsou již k dispozici full LED světla, která jsou daleko výkonnější než klasické halogeny. Právě na sklonku listopadu, kdy je často spíše pošmourné počasí s již omezenějším slunečním svitem, než je běžné třeba na jaře nebo v létě, prakticky každý řidič na našich cestách ocení silnější osvětlení vozovky před sebou.

Nová verze Nira má přebudovanou přední část s charakteristickou tygří maskou chladiče a rovnou musíme říci, že se skutečně povedla, zaujme prostě i na druhý podrobnější pohled. Nepřehlédnutelná jsou i koncová světla ve tvaru bumerangu.

Model má i takové designové vychytávky, jakým je kontrastní C-sloupek v zadní části vozu, který můžete mít dokonce v barvě, kterou si vyberete (v nabídce je hned sedm variant). Můžete si už tak elegantní auto ještě vyšperkovat, takže můžete mít originál, který jen tak na silnici nepotkáte.

Důležitější ovšem než design je komfort, který zažívá nejenom řidič, ale celá posádka na palubě tohoto crossoveru. Nejenom u elektrické varianty (kde nízkou hlučnost tak nějak očekáváme), tak i u hybridní verze byla kabina velmi dobře odhlučněna a ani při vyšších rychlostech neslyšíte zvenčí nějaké výraznější poryvy větru či jiný nepříjemný hluk. Možná je to i tím, že zmíněné designové plastové C-sloupky mají v sobě průduchy, kterým odvádí proudící vzduch a zvyšují tak aerodynamičnost vozu, navíc má model velmi dobře odhlučněn podvozek.

Co se týká dynamiky jizdy, tak o trochu dynamičtěji jezdila elektrická varianta, která se například z nuly na stovku dostala za sedm sekund (204 koní je skutečně znát), ovšem ani hybrid s necelými 10 sekundami nijak nezaostával v rámci své kategorie. Hybridní Niro totiž poskytuje kombinovaný výkon až 141 koní, což bylo vzhledem k velikosti auta a jeho aerodynamickému tvaru (na crossover) zcela dostatečné. Zaujala nás také nízká spotřeba hybridu, kdy při běžné cestě po městě můžete jezdit za cca 5 litrů (na 100 km). Na dálnici se spotřeba dostane při vyšších rychlostech k sedmi litrům, ale ani to není na tuto kategorii špatný výsledek. Navíc pokud si vyhrajete s nastavováním "síly" rekuperace (pomocí páčky pod volantem), tak se můžete dostat ještě na nižší hodnoty spotřeby paliva.

Prakticky jedinou pihu na kráse jsme zaznamenali u elektrického Nira, a tu představuje pomalé nabíjení. Samotný dojezd kolem 450 kilometrů je na tuto kategorii lehce nadprůměrný, i když v reálu, pokud kombinujete jízdu po dálnici a ve městě, je dojezd jen cca 400 kilometrů, tak i na rychlonabíječkách jsme naplnili baterii za hodinu nabíjení pouze na necelých dalších 100 kilometrů, což je na dnešní dobu již pomalé. Na druhou stranu je velmi prakticky přístupná dobíjecí zásuvka uprostřed přední části vozu.

Niro je s jakýmkoliv pohonem (hybrid, plug-in i elektro) velice dobře vybavené auto. Nechybí například asistent, který automaticky zachovává odstup od vozidla vpředu a pomáhá jet stále uprostřed zvoleného jízdního pruhu, což oceníte zejména při delších cestách na dálnici. 

Bezpečnou jízdu zajišťují ovšem i další vychytávky. Technologie FCA 1.5 například zabraňuje kolizím s vozidly při zatáčení na křižovatce nebo odbočování vlevo. Když zaznamená riziko střetu, v přístrojovém štítu se zobrazí varování a vůz vyvine ihned brzdnou sílu. U modelu Niro EV se funkce FCA 2.0 zapojuje i během projíždění křižovatky. 

Systém automobilu vydává zvuková a vizuální upozornění na vozidla, která se objeví ve slepém úhlu výhledu. I parkování je s vozy Niro komfortní, například při couvání ven z parkovacího místa řidiče při nebezpečí střetu s chodci nebo překážkami sytém varuje. Zvýší-li se riziko i přes vydané varování, systém pak pomáhá vozidlo automaticky zastavit.

Pokud vás Niro zaujalo, tak u elektrické verze si musíte ovšem připravit 1.109.980 Kč (za nejdostupnější verzi Active), na druhou stranu za hybridní model (HEV) ve verzi Comfort vám bude stačit jen 764.980 Kč.

Další informace o modelech KIA Niro HEV a Niro EV najdete na webu výrobce.

Zdroj: Autorský článek

Mohlo by vás zajímat

Reklama