- Lukáš Bauer
- Doprava
- 29. ledna 2024
- 17:43
Elektromobilita v roce 2024: Vyšší dojezd, nižší provozní náklady a hustší dobíjecí síť
V České republice je trend obdobný, registrace elektromobilů vzrostly od ledna loňského roku o 45 %, ale v podílu elektromobilů jsme s 2,78 % stále na chvostu. Co by dnes Čechy motivovalo k pořízení elektromobilu? Pro téměř 72 % řidičů by to byla vyšší dojezdová vzdálenost, pro 70 % nižší provozní náklady, zjistil průzkum společnosti Raiffeisen – Leasing.
Dalšími zmiňovanými motivátory jsou hustější dobíjecí infrastruktura, nižší cena elektřiny na dobíjení vozu, snížení pořizovací ceny aut na alternativní pohon, ale i státní dotace či jednodušší servis.
Nedostatečný dojezd? Včera ano, dnes možná, zítra ne
V průzkumu společnosti Raiffeisen – Leasing zmínilo 60 % řidičů, že by je k pořízení elektromobilu motivovalo zvýhodnění jako např. sleva na dani, absence dálniční známky, levnější parkování apod.
Zdaleka nejsilněji však v průzkumu rezonovala vyšší dojezdová vzdálenost elektromobilů (71,6 %) a hustější síť dobíjecích stanic (69 %). “Krátkou dojezdovou vzdálenost elektromobilů považuje za překážku většina řidičů. Ale právě v této oblasti jde vývoj nejrychleji dopředu, protože zvýšení dojezdu je prioritou doslova všech výrobců. Některé elektromobily již nabízejí srovnatelný dojezd jako tradiční auta. Lidé bez zkušeností s elektromobily mají ale obavy i z častějšího dobíjení, což souvisí s třetím faktorem v pořadí – s hustotou dobíjecí infrastruktury. Zde je dobré uvědomit si, že česká dobíjecí infrastruktura odpovídá evropskému průměru, na rozdíl od podílu elektromobilů v rámci Evropské unie. V pokrytí dobíjecími body jsme v EU na třináctém místě ze sedmadvaceti. A do dalšího rozvoje infrastruktury se mocně investuje,” objasňuje Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení autofinancování Raiffeisen – Leasing.
Vysoké provozní náklady? Vyvrácený mýtus
Kromě pořizovací ceny řeší spotřebitelé také náklady na provoz elektromobilu. Více než 67 % dotazovaných by podle průzkumu uvítalo nižší cenu elektrické energie potřebné na dobití vozu. Přes 70 % respondentů by ocenilo nižší celkové provozní náklady.
Podle srovnání ČEZ však provoz elektromobilu vyjde při ujetí vzdálenosti 100 km na 90 Kč, pokud auto dobíjíte doma. Cena dobíjení u veřejných stanic je o něco vyšší, stejně tak rychlejší dobíjení je zpravidla dražší. Je na každém řidiči, kde si vůz dobije. Každopádně platí, že za 100 km jízdy autem se spalovacím motorem řidič zaplatí zhruba 280 Kč, takže provozní náklady hrají stále pro elektro.
“Neobával bych se ani komplikovaného servisování elektromobilů. Již nyní existuje slušná servisní síť, která se bude dále rozšiřovat. Navíc péče o elektromobil je díky jednodušší technologii výrazně snadnější. Motor elektroaut má podstatně méně komponentů než spalovací motor, nemusíte měnit olej ani filtry, díky rekuperaci se tak často neopotřebovávají brzdové destičky atd.,“ upřesňuje Jaroslav Kumbera..
Elektromobil jako symbol luxusu?
Podle průzkumu se 64,6 % lidí obává toho, že přechod na elektromobilitu negativně ovlivní jejich domácí rozpočet. Nižší ceny a různé formy finančních úlev se tak logicky dostávají mezi motivátory k pořízení auta na zelený pohon.
Snížení pořizovací ceny elektromobilu by vnímalo jako stimul ke koupi elektromobilu 66,5 % dotazovaných. Pro 65,5 % respondentů by k pořízení elektromobilu motivoval systém státních dotací. “Elektromobilita se vyvíjí doslova raketově. Před třemi lety byl elektromobil symbolem luxusu a odpovídala tomu i vysoká pořizovací cena. Několik modelů elektromobilů má dnes v nabídce prakticky každý výrobce aut a jejich cena postupně klesá. Jasně to vidíme i u našich zákazníků,“ komentuje Jaroslav Kumbera z Raiffeisen – Leasing.
Dostatek elektroojetin? Naprosto zásadní.
Pro rozšíření elektromobility u nás je důležitá i dostatečná nabídka „mladých“ ojetých elektromobilů. Souvisí s tím také potřeba nastartovat segment firemních elektroflotil. „Podíl firemních automobilů na registracích za první tři čtvrtletí loňského roku byl přes 75 %. Firemní flotilová auta jsou pro přechod na alternativní pohon a rozjezd elektromobility v ČR naprosto zásadní. Tady vláda rychle zareagovala spuštěním dotačního programu Záruka Elektromobility a my sami už máme mnoho žádosti od firemních klientů o konkrétní nabídky na úvěr na elektromobil s dotací,“ doplňuje ředitel autofinancování Raiffeisen – Leasing.
„Rozšíření firemních elektromobilů je důležité i pro běžné spotřebitele. Životní cyklus firemních vozů je totiž mnohem kratší než těch soukromých, proto v této souvislosti očekáváme, že v následujících letech dojde k výraznému rozšíření nabídky ojetých elektromobilů. A takový vývoj samozřejmě pomůže i k dalšímu snížení cen,“ uzavírá Kumbera.
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu, Raiffeisen – Leasing, ČEZ
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email