- Marek Kuřina
- Doprava
- 20. března 2024
- 12:09
Toyota bZ4X: Futuristický prostorný elektromobil s dostatečným výkonem
Model bZ4X je prvním plně elektrickým modelem vyráběným japonskou automobilkou Toyota (pokud nepočítáme dnes již trochu prehistorické pokusy elektrifikovat model RAV4). A co vlastně to trochu komplikované označení bZ4X vlastně znamená?
Část "bZ" je zkratkou pro "beyond Zero", což naznačuje, že vůz je zcela bezemisní. A čtyřka s písmenem X potom označuje velikost a typ karoserie (X konkrétně znamená SUV). Nesmíme hned v úvodu zapomenout také na to, že je tento model již postaven na nové platformě e-TNGA (Toyota New Global Architecture).
Toyota bZ4X má na první pohled výrazný (až futuristický) design, prostorný interiér a pokročilé technologie, které jsou již dnes typické pro elektromobily. My jsme měli v redakci zapůjčený model s pohonem všech kol.
Tato verze poskytuje skutečně silný výkon, konkrétně 217 koní, přičemž točivý moment činí 336 Nm. Tato síla se projevuje zejména při rozjezdu, kdy i takto velké elektroauto dostanete z nuly na stovku ze necelých osm sekund. Celkově byla jízda s bZ4X velmi dynamická, maximální rychlost vozu je potom 160 km/h.
Díky kvalitnímu odpružení je bZ4X schopná dobře zvládat různé terény i nerovnosti na silnici. Baterie jsou umístěné pod podlahou, takže tvoří kompaktní součást podvozku. Model má i proto velmi nízko umístěné těžiště, takže skutečně dobře sedí v zatáčkách, a to i ve vyšších rychlostech.
Model je vybaven standardními bezpečnostními a asistenčními systémy, jako je například Toyota Safety Sense, který zahrnuje adaptivní tempomat, asistenta pro udržování jízdního pruhu nebo automatické nouzové brzdění.
Automobil se vyznačuje skutečně prostorným interiérem, jak se ostatně na model kategorie SUV sluší a patří. Model bZ4X je pětimístný, poskytuje dost prostoru pro řidiče i pasažérům na zadních sedadlech. Ocenili jsme i dostatečně velkou kapacitu zavazadlového prostoru o objemu 452 litrů.
Při řízení vozu se nám líbil dostatečně vysoko umístěný displej nad volantem i velký dotykový multifunkční displej, který máte hned po ruce, navíc zůstalo ovládání některých funkcí přímo přes tlačítka (než pouze přes menu), což je velmi praktické. Zajímavé je umístění (zavírací) průhledné schránky na dobíjení mobilu. Jediné, co nám trochu chybělo, byla přední výklopná přihrádka u spolujezdce, můžete ovšem na drobné věci (peněženka, pouzdro na brýle) využít prostor pod středovým panelem.
Pokud by měl model dojezd "papírově" uváděných 500 kilometrů, tak by se jednalo prakticky o ideální elektromobil. V reálu se ovšem tato hodnota pohybuje spíše kolem 380 až 420 kilometrů (záleží samozřejmě, zda jezdíte na dálnici nebo spíše po městě).
Což není samozřejmě nijak špatný výsledek, jezdili jsme ovšem již za relativně jarního počasí, což je na spotřebu ideální čas. Jak v zimě (vytápění), tak v létě (s klimatizací) bude dojezd prostě menší.
Všimli jsme si, že zejména při zapnutí topení skočí dojezd výrazně dolů, přitom pokud pouze zapnete vyhřívání sedaček, tak to se spotřebou téměř vůbec nehne. Nabíjení vozu bylo relativně rychlé, u rychlonabíječek jsme se na 80 % vozu (z nějakých 20 %) dostali za necelých 40 minut. Kapacita baterie je 71,4 kWh.
Toyota tvrdí, že po 10 letech nebo ujetí 240 tisíc km si baterie zachová až 90 procent původní kapacity. To jsme samozřejmě nestihli během týdenního testu ověřit, na druhou stranu tyto parametry budou pravděpodobně odpovídat realitě, protože Toyota na baterii poskytuje právě desetiletou záruku.
Cena základní verze Comfort startuje na 1.129.000 Kč, pokud se vám ovšem podaří vyběhat si státní dotaci (200.000 Kč), tak je bZ4X i pro podnikatele velmi zajímavou volbou.
Další podrobnosti o modelu Toyota bZ4X si můžete přečíst na webu výrobce.
Zdroj: Autorský článek
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email