- Martin Pokorný
- Doprava
- 06. června 2024
- 12:18
Nová generace řady Tatra Phoenix se systémem odstraňujícím mrtvé úhly a s detekcí překážek
Sériová výroba začne dle webu automobilky letos v létě, první kusy nových vozidel se tak k zákazníkům dostanou na podzim tohoto roku. Vývoj zcela nové generace modelové řady Tatra Phoenix probíhal od roku 2022, přičemž podobně jako u předchozích generací bude i tato novinka v sobě slučovat um a vynalézavost tatrováckých konstruktérů, osvědčený podvozek tatrovácké koncepce, kabiny a motory z produkce dlouholetého nizozemského partnera DAF Trucks a převodovky ZF či Allison.
Nová Tatra Phoenix využívá kabinu DAF XDC (řada Construction), která byla vyvinuta s ohledem na maximální bezpečnost, odolnost a pohodlí, poskytuje lepší výhled i přehled okolo vozu a je aerodynamicky optimalizovaná pro co nejnižší spotřebu paliva. Vnější osvětlení disponuje LED technologií, volitelně bude k dispozici paleta moderního komfortního vybavení, široký výběr příslušenství a designových prvků. Kabina bude k dispozici jak v krátkém (denním) provedení, tak v prodloužené verzi (spací), ale i ve variantě spací se zvýšenou střechou s jedním či dvěma lůžky.
"Řidič bude mít k dispozici moderní digitální přístrojovou desku s vylepšenou ergonomií a zjednodušeným ovládáním. V kabině budou i nově řešená anatomická vzduchem odpružená sedadla poskytující bezpečné a zdravé sezení,“ vysvětlil Radomír Smolka, člen představenstva společnosti Tatra Trucks zodpovědný za vývoj a výzkum, který měl konstrukci a stavbu nové generace vozů Tatra Phoenix se svým týmem na starosti.
Nová generace modelové řady nákladních vozů Tatra Phoenix si zachovává podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, v níž jsou uloženy jednotlivé hnací hřídele a diferenciály. Podvozek se již tradičně vyznačuje výhradně vzduchem odpruženými nezávisle zavěšenými polonápravami, což představuje v segmentu těžkých plněpohonných nákladních vozidel světový unikát.
Základní nabízené konfigurace podvozků vozidel nové generace jsou 4x4, 6x6, 8x8 a 8x6, přičemž k dispozici je i čtyřnápravové provedení v konfiguraci 1+3 (tj. s trojicí zadních náprav). Samozřejmostí budou ale i vícenápravová provedení s volitelným počtem řiditelných a poháněných zadních náprav podle požadavků uživatelů.
Podvozek tatrovácké koncepce s sebou nese řadu výhod, vysvětlil Petr Buršík, výkonný ředitel a místopředseda představenstva Tatra Trucks: „Jde především o výraznou redukci vibrací oproti vozidlům s tuhými nápravami, což znamená vysoký jízdní komfort řidiče, nižší riziko poškození nástavby a vyšší rychlost v terénu. Přidanou hodnotou je i vysoká jízdní stabilita při průjezdu zatáčkami či vyhýbacím manévru – tedy vlastnosti, které se uplatní zejména při jízdě na silnicích či ve smíšeném provozu. Podvozek díky kombinaci centrální nosné roury a svařovaného pomocného rámu usnadňuje montáž různých nástaveb bez nutných kompenzačních prvků a ve většině případů i bez mezirámu – vozidla tak mají nízké těžiště a vyšší užitečné zatížení.“
Tatrovácká koncepce podvozku zaručuje i vysokou životnost vozidla, které i při provozu v tom nejtěžším terénu netrpí krutovým a ohybovým namáháním. Skutečnost, že centrální nosná roura navíc chrání hřídele hnacího traktu před poškozením a vlivem okolních podmínek, je zárukou spolehlivosti hnací soustavy, minimálních nároků na údržbu a nízkých servisních nákladů.
Nová generace vozů Tatra Phoenix je vybavena inovovanými motory Paccar řady MX-11 a MX-13, které využívají nejmodernější technologie a konstrukční prvky. Motory MX-11 budou k dispozici ve výkonových provedeních 300 a 330 kW, motory MX-13 pak v provedeních s výkonem 315, 355 nebo 390 kW.
Standardně budou k dispozici automatizované převodovky ZF TraXon, na přání je k dispozici možnost instalace plně automatických převodovek Allison. Nedílnou součástí pohonného systému jsou také přídavné (sestupné) převodovky Tatra s možností zvolit nejoptimálnější a nejefektivnější variantu do provozu podle potřeb uživatelů. Nová Tatra Phoenix již nebude nabízena s manuální převodovkou.
Nová generace Tatra Phoenix přináší i novinky v oblasti elektronických a asistenčních systémů, které se u nákladních a užitkových vozů stávají běžným standardem.
„Nabídne např. automatický systém ovládání stěračů čelního skla, automatický systém spínání vnějšího osvětlení anebo systém Corner View odstraňující mrtvé úhly na straně řidiče i spolujezdce, což dále zlepšuje bezpečnost při jízdě na silnici nebo v terénu. Ve výbavě bude k dispozici i systém pro detekci překážek před vozidlem nebo volitelný systém Digital Vision, což je digitální kamerový systém nahrazující hlavní a širokoúhlá zrcátka, jenž se skládá z kamer umístěných na ramenech, která jsou instalována nahoře na bocích kabiny. Obraz z kamer se přenáší na displeje situované na A sloupcích v interiéru,“ doplnil Radomír Smolka.
K dispozici bude také systém varování před opuštěním jízdního pruhu (LDWS) nebo systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), které sleduje skutečný tlak v pneumatikách a jejich teplotu na všech kolech.
Zdroj: Tatra Trucks
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email