- Lukáš Bauer
- Věda a vesmír
- 10. června 2024
- 10:31
Vodíkové vozidlo Lunar Cruiser se připojí k lunární misi NASA
Zapojení lunárního modelu je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru (JAXA), která se na vývoji vozidla s Toyotou podílela.
Projekt stavby lunárního křižníku byl zahájen v roce 2019 a společně jej realizují Toyota a JAXA ve spolupráci s Mitsubishi Heavy Industries. Vozidlo bude hotové do roku 2031 a v roce 2032 se připojí k misi Artemis. Název Lunar Cruiser odkazuje na legendární terénní vůz Toyota Land Cruiser, což je nejdéle vyráběný model Toyoty.
Lunar Cruiser je desetitunové vozidlo pro dva členy posádky, které může v případě potřeby vzít na palubu další dvě osoby. Bylo navrženo tak, aby umožnilo pobyt astronautů uvnitř bez skafandrů a poskytlo vhodné životní podmínky po delší dobu.
Interiér modelu bude vyplněn přetlakovým vzduchem. Vodíkové vozidlo budou obsluhovat japonští astronauti.
30 dní a 20 kilometrů za den
Očekává se, že mise lunárního křižníku k Měsíci potrvá přibližně 30 dní. Vozidlo bude schopno urazit až 20 kilometrů za den, což posádce umožní provádět průzkum půdy a podzemních zdrojů v blízkosti jižního pólu Měsíce. Životnost Lunar Cruiseru při vesmírných misích bude asi 10 let. Během této doby vozítko urazí přibližně 100 000 kilometrů.
Vozidlo dostane doplňkovou sadu vodíkových technologií Toyota, a to jak elektrický pohon na vodíkové palivové články, tak generátor vodíku poháněný slunečním světlem. K pohonu lunárního křižníku budou použity regenerativní palivové články (RFC). Součástí budou také solární panely a nádrže na vodík a vodu.
Průlomová bezemisní technologie RFC umožní vozidlu nepřetržitý pohyb i bez přístupu slunečního světla, protože den a noc na Měsíci se střídají po pozemských 14 dnech. RFC umožňuje získávat vodík elektrolýzou pomocí sluneční energie. Během lunárních nocí bude vozidlo využívat tyto zásoby a vodu, vedlejší produkt výroby energie v palivových článcích, bude skladovat ve speciální nádrži, aby ji mohlo během lunárního dne znovu použít k výrobě vodíku.
Autonomní navigace a analýza polohy hvězd
Vozítko bude schopno autonomní navigace ve zcela neznámém terénu. Bude využívat technologii LiDAR, která mu umožní vyhýbat se kráterům a skalám, a také pokročilé radionavigační systémy, údaje z kol každé nápravy a software analyzující polohu hvězd. Jakmile řízení převezme posádka, bude rover po celou dobu dohlížet na bezpečnost a navrhovat nejlepší trajektorii.
Při vývoji lunárního křižníku je důležité vyvinout systém pohonu, který bude na Měsíci dobře fungovat. Vůz bude projíždět regolitem, krátery, terénem plným ostrých kamenů a strmých kopců.
Je nutné vyvinout pohonný systém, který současně zajistí výkon v terénu a nízkou spotřebu energie. Při vývoji koncepce odpružení pomohou zkušenosti z více než 70 let výroby legendárního terénního vozu Toyota Land Cruiser. Kromě toho budou ve spolupráci se společností Bridgestone vyvinuty kovové pneumatiky schopné jízdy v extrémně náročných podmínkách.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email