Konstrukci nosiče evropské rakety nové generace Ariane 6 testovali i odborníci z Letňan

Ariane 6 má dva raketové stupně, přičemž oba jsou poháněné motory na kapalný vodík a kyslík / ESA
Raketa Ariane 6 úspěšně odstartovala do vesmíru 9. července 2024. Výzkumný a zkušební letecký ústav v Letňanech prováděl dílčí pevnostní analýzy konstrukce nosiče této rakety a především pak pevnostní zkoušky krytu trysky pomocné rakety na tuhá paliva.

Přitom jde o důležitý díl, na kterém celá raketa před startem stojí. Spolupráce vznikla dle webu VZLÚ v rámci smluvního vztahu s německou společností MT Aerospace.

„V našem Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu jsme vyvinuli speciální zkušební zařízení o váze téměř 160 tun, které muselo být schopno simulovat nejenom zatížení krytu trysky na zemi a během startu, ale i tuhost okolních konstrukcí, tj. palety odpalovací rampy a kompozitního těla pomocné rakety,“ vysvětluje generální ředitel VZLÚ Josef Kašpar s tím, že intenzivní testování probíhalo ve zkušebních laboratořích v Praze více než jeden rok.

Není to jediná spolupráce VZLÚ s ESA. VZLÚ aktuálně vyvíjí například Attitude Control System (ACS) – Systém řízení orientace pro malé družice.

„Zabýváme se také návrhem modulárního 12/16U deployeru pro CubeSaty. A samozřejmě je třeba ještě zmínit ambiciózní družicové projekty AMBIC a QUVIK, které byly minulý rok vybrány k realizaci, a ve kterých jsme nyní ve fázi negociace technických a smluvních podmínek,“ dodává Josef Kašpar.

Nový model Ariane 6 má dva raketové stupně, přičemž oba jsou poháněné motory na kapalný vodík a kapalný kyslík. Nová nosná raketa je vyvíjená společností ArianeGroup pro Evropskou kosmickou agenturou (ESA). Patří do série kosmických nosných raket Ariane a má nahradit typ Ariane 5. Oproti staršímu typu by měla být o polovinu levnější a umožňovat dvakrát vyšší frekvenci startů.

Zdroj: VZLÚ, ESA

Mohlo by vás zajímat

Reklama