- Martin Pokorný
- Věda a vesmír
- 10. července 2024
- 16:53
Konstrukci nosiče evropské rakety nové generace Ariane 6 testovali i odborníci z Letňan
Přitom jde o důležitý díl, na kterém celá raketa před startem stojí. Spolupráce vznikla dle webu VZLÚ v rámci smluvního vztahu s německou společností MT Aerospace.
„V našem Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu jsme vyvinuli speciální zkušební zařízení o váze téměř 160 tun, které muselo být schopno simulovat nejenom zatížení krytu trysky na zemi a během startu, ale i tuhost okolních konstrukcí, tj. palety odpalovací rampy a kompozitního těla pomocné rakety,“ vysvětluje generální ředitel VZLÚ Josef Kašpar s tím, že intenzivní testování probíhalo ve zkušebních laboratořích v Praze více než jeden rok.
Není to jediná spolupráce VZLÚ s ESA. VZLÚ aktuálně vyvíjí například Attitude Control System (ACS) – Systém řízení orientace pro malé družice.
„Zabýváme se také návrhem modulárního 12/16U deployeru pro CubeSaty. A samozřejmě je třeba ještě zmínit ambiciózní družicové projekty AMBIC a QUVIK, které byly minulý rok vybrány k realizaci, a ve kterých jsme nyní ve fázi negociace technických a smluvních podmínek,“ dodává Josef Kašpar.
Nový model Ariane 6 má dva raketové stupně, přičemž oba jsou poháněné motory na kapalný vodík a kapalný kyslík. Nová nosná raketa je vyvíjená společností ArianeGroup pro Evropskou kosmickou agenturou (ESA). Patří do série kosmických nosných raket Ariane a má nahradit typ Ariane 5. Oproti staršímu typu by měla být o polovinu levnější a umožňovat dvakrát vyšší frekvenci startů.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email