Ze zaparkovaných aut se v Česku ztrácejí nejenom zpětná zrcátka, ale také kola nebo státní poznávací značky

Krádeží aut sice ubylo, zloděje-amatéry ale vystřídaly zkušenější zločinecké skupiny / Pixabay
Ani to, že máte auto zaparkované na dobře osvětleném místě, nemusí zloděje odradit od toho, aby si na něm přivydělali. Lupiči se často zaměřují na snadno odnímatelné náhradní díly. A co s nimi pak dělají? Zkouší je prodat na černém trhu u nás i v zahraničí, nebo je používají k opravě jiných vozů.

Podle Matase Buzelise, odborníka ze společnosti carVertical, která se zabývá zpracováním automobilových dat, se zloději běžně zaměřují na díly z novějších aut, za které mají šanci získat vyšší obnos. Nezaměřují se zdaleka jen na zpětná zrcátka, zajímá je vše od katalyzátorů přes kola, až po státní poznávací značky.

Zrcátka prémiových vozů se mohou cenovkou vyšplhat klidně na tisíce korun, a tak není divu, že se často stávají terčem zlodějů. Nahrává tomu také fakt, že právě zrcátka bývají často a snadno poškozená i při drobných dopravních nehodách, a pro zloděje tak není náročné sehnat pro ně na černém trhu kupce.

Mnohdy se najdou i takoví řidiči, kteří chtějí po rozbití vlastního skla u zpětného zrcátka ušetřit a tzv. si ho „půjčí“ z jiného vozu. Odmontování skla zrcátka je navíc poměrně jednoduchý proces, který zabere jen pár minut.

Pokud se chcete krádeži zrcátek alespoň trochu ubránit, zkuste na ně nechat vyrazit VIN kód automobilu. Tím budou pro zloděje méně atraktivní a s největší pravděpodobností okolo takového auta jen projdou.

Přední a zadní světla

Také cena světlometů může v závislosti na modelu vozu dosáhnout několik tisíců, v některých případech dokonce statisíců korun. Protože je po nich na trhu s použitými díly vysoká poptávka, zloděje také často lákají. Kradená světla a další náhradní díly nemusí nutně vždy skončit na inzertních portálech v Česku –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ často putují do zahraničí.

„K odstranění světel mohou zloději použít speciální nůžky na kov a vážně u toho poškodit také blatníky a kapotu vozu. V takových případech jsou škody pro majitele ještě větší,“ dodává Buzelis, odborník carVertical na oblast automobilového průmyslu.

Také světla patří mezi ty díly, které odborníci jako prevenci doporučují označit identifikačním číslem vozidla. Není to sice spolehlivý odstrašující prostředek, ale pravděpodobnost jejich krádeže se tím výrazně snižuje.

Státní poznávací značky

Registrační značky aut (SPZ) se obvykle kradou za účelem jejich využití na jiném vozidle k trestní činnosti. Zločinci tuto taktiku používají k tomu, aby se se svou reálnou SPZ vyhnuli městským kamerám a oklamali orgány činné v trestním řízení.

Demontáž značek nevyžaduje výrazné úsilí, jediným způsobem, jak ochránit své auto je tedy, parkovat v garáži nebo na uzavřeném či alespoň dobře osvětleném místě.

Volant

Volanty běžnějších aut mohou stát pár set korun, zatímco volanty luxusních značek jako je Porsche, BMW nebo Mercedes-Benz se mohou vyšplhat až na desetitisíce korun. Do Evropy se navíc ze zahraničí dováží velké množství i vážně poškozených aut, takže také volanty jsou poměrně žádaným zbožím.

V minulosti populární zámky volantu jsou v dnešní době spíše raritou. Jediným způsobem, jak krádeži volantu zabránit, je parkovat své auto na bezpečném místě.

Kola

Auto stojící na zvedácích nebo cihlách je mezi zloději nestárnoucí klasikou. Demontáž kol může trvat poměrně dlouho, proto si zloději obvykle vybírají auta zaparkovaná dále od pouličního osvětlení.
 
„Kola aut jsou poměrně žádaným zbožím a najít pro ně kupce není těžké. Nejspolehlivějším způsobem, jak se vyhnout nepříjemnému rannímu překvapení, je použití speciálních bezpečnostních šroubů, které brání odšroubování kol běžným nářadím,“ vysvětluje Buzelis z carVertical.

Katalyzátory

V katalyzátorech lze najít drahé kovy, jako je platina, palladium a rhodium, které jsou mezi obchodníky s kovošrotem vysoce ceněny. Prodejem katalyzátoru si mohou zloději vydělat nejméně pár tisíc.

Na pozoru by se měli mít zejména majitelé vozů Toyota a Lexus, jelikož na tyto značky se zloději zaměřují nejčastěji, protože použité katalyzátory těchto značek obsahují více vzácných kovů a tím pádem zaručují také vyšší výdělek. Nahrává tomu také fakt, že se obě automobilky zaměřují na výrobu hybridů a jejich katalyzátory jsou obvykle v lepším stavu než u čistě benzinových vozů. Řada řidičů ve snaze chránit se před zloději své katalyzátory vyřezává a instaluje levnější verze.

Zdroj: carVertical, Policie ČR
 

Mohlo by vás zajímat

Reklama