- Martin Pokorný
- Doprava
- 26. září 2024
- 10:20
Na trati Čakovice – Masarykovo nádraží, kde došlo nedávno k nehodě, nepovolilo ministerstvo zabezpečovací systém
A také ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy), který do hustého provozu v hlavním městě objednává podle webu Spolku pro efektivní železnici dopravu bez zabezpečovacího zařízení.
„Jedna moje známá se mě nedávno ptala, jak je možné, že i přes obrovské investice do zabezpečovacích zařízení je na železnici čím dál tím víc nehod. Ten dotaz je zcela legitimní a odpověď na něj je jednoduchá. My se domníváme, že na tom má lví podíl tlak na co nejrychlejší zavedení výhradního provozu ETCS na českých železnicích. Vede totiž například k absurdním zákazům jako je ten, který zakázal zapnutí národního zabezpečovacího systému LVZ na trati, na které došlo minulý týden ve středu k nehodě. Kdyby tam byl LVZ zapnutý, k nehodě by nemohlo dojít, protože motorový vůz byl vybavený kompatibilním řídícím systémem MIRELL,“ řekl Josef Hendrych, předseda Spolku pro efektivní železnici.
Ministerstvo dopravy ve snaze vytvořit poptávku po co nejrychlejším zavedení ETCS zakazuje zapnutí národního zabezpečovacího systému LVZ (liniový vlakový zabezpečovač), který přitom byl nedávno za vysokých nákladů vybudován. Zřejmě se domnívá, že objednavatelé dopravy a dopravci pak budou na co nejrychlejší zavedení ETCS sami co nejvíce tlačit, aby nejezdili zcela bez jakéhokoliv zabezpečení. Česká republika je přitom v tomto přístupu k výhradnímu zavedení ETCS na svých železnicích v Evropě naprosto osamocená.
Všechny ostatní státy nechávají vedle ETCS v provozu i své národní zabezpečovače jako záložní systémy pro případ kybernetického nebo fyzického útoku na železniční infrastrukturu. Ale také jako robustní doplněk k ETCS, který má mnohem vyšší spolehlivost. To, že tlak na předčasné vypnutí zabezpečovače LVZ je nesmyslný, nechtěně uznalo nedávno i samo české ministerstvo dopravy.
Teprve po nehodě vlaku společnosti RegioJet v Pardubicích v červnu letošního roku povolilo na této trati zapnutí zabezpečovacího systému LVZ, který byl na trati v době nehody nainstalován, a dokázal by jí zabránit, kdyby byl v době jejího vzniku zapnutý.
Tlaku ministerstva dopravy podléhají i objednavatelé dopravy. Ti místo toho, aby na ministerstvo tlačili, aby LVZ zůstal v provozu, přistupují na stav, kdy vlaky jezdí bez jakéhokoliv zabezpečení.
Tento nezodpovědný přístup zvlášť vynikne v případě pražského ROPIDu, který objednává do extrémně hustého pražského provozu motorové soupravy bez jakéhokoliv zabezpečení. Jednotka 813-201, která byla podle předběžných vyjádření viníkem nehody, je přitom vybavená řídícím systémem MIREL, který je plně kompatibilní s LVZ, a dokázal by nehodě zabránit. Při ekonomické síle ROPIDu by přitom nebyl problém zapnutí zabezpečovače LVZ si vynutit.
Zdroj: Spolek pro efektivní železnici
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email