- Marek Kuřina
- Doprava
- 26. května 2025
- 14:51
V Číně se za první letošní kvartál prodalo 1,6 milionu elektroaut, elektromobilita akceleruje i v Evropě

Spolu s hybridy již podíl elektrifikovaných aut v celosvětovém měřítku dosahuje 40 %, na největších evropských trzích přesahuje dokonce 60 %. Celkově trhu nicméně vládne Čína, uvádí aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
„Po loňském mírném útlumu letos prodeje elektroaut vystřelily vzhůru. Důvodem je především zvyšující se poptávka po nových elektrovozech, které se také stávají cenově dostupnějšími. Trhu vládne Čína, jejíž automobilky díky akcelerujícímu výzkumu a vývoji a maximálnímu zacílení na zákazníka expandují i na zahraniční trhy včetně těch evropských. Zhruba 62 % současné výrobní kapacity Číny je dnes nad absorpční kapacitou čínského trhu a může být použito pro export,“ říká k prodejům na začátku roku partner PwC pro automotive Pavel Štefek.
Čína je tak „zodpovědná“ za více než 60 % světových prodejů elektroaut. Tamní prodeje čistě elektrických aut meziročně vzrostly o 55 % a podíl čistě elektrických aut na nových prodejích dosáhl v 1. čtvrtletí 27 %.
„V Číně s její výrobní kapacitou 60 milionů vozů ročně budou brzy auta se spalovacím motorem okrajovou záležitostí. Do čínského automotive expandují technologičtí giganti jako Xiaomi či Huawei, kteří vsází na propracovaná softwarová řešení využívající nové technologie včetně AI s rychlou odezvou řidiči. Díky našláplému vývoji a výzkumu přitom dokážou uvést nový model na trh během 12 měsíců, mnohdy i rychleji. Velmi blízká budoucnost je v Číně plně elektrická a nedaleká budoucnost plně autonomní,” odhaduje Pavel Štefek.
Zatímco loni prodeje v Evropě spíše stagnovaly, na začátku letošního roku došlo k rychlému oživení. Prodeje bateriových aut na 5 největších evropských trzích vzrostly o 30 %, když předcházející tři čtvrtletí prodeje naopak klesaly. Největší tempa růstu přitom zaznamenaly německý a britský trh.
„I když evropský automobilový trh zažívá oživení, vyhlídky jsou stále spíše opatrné. Německý autoprůmysl nadále čelí řadě výzev, elektrifikace autoparku tak jde pomalejším tempem, než se čekalo před několika lety. Geopolitické hrozby, definitivní vyřešení emisních norem i obavy z možné celní války po nástupu nové americké administrativy přetrvávají a trh brzdí,“ vypočetl rizika expert PwC na automotive Michal Razim.
Evropská komise v březnu představila první obrysy akčního plánu na podporu evropského autoprůmyslu i upravené emisní cíle. „Tento plán je nicméně v představených obrysech příliš vágní na to, aby v tuto chvíli dokázal otočit kormidlem a vrátil evropské značky na automobilové výsluní. Ty tak budou čelit stále sílící čínské expanzi mohutně podporované státními dotacemi. První čínské značky už se v Evropě zabydlely a řada dalších na místní trhy míří,“ doplnil Michal Razim.
Český trh sice v letošním roce zaznamenává masivní nárůst prodejů, nicméně absolutní čísla jsou stále velmi nízká. V 1. čtvrtletí se prodalo přes 3000 čistě elektrických aut, což je meziročně více než dvojnásobný růst, nicméně tržní podíl elektromobilů je stále jen u 5% úrovně. Drtivou většinu registrací v uvedeném kvartálu navíc tvoří jeden model jedné značky – Škoda Elroq.
Zdroj: PwC Electric Vehicle Sales Review
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email