- Martin Pokorný
- Mobily
- 03. září 2025
- 14:15
Kladivo na podvodníky po telefonu třímá AI babička
Hovor přitom často vypadá důvěryhodně a přichází z českého nebo zahraničního čísla nebo nově přes aplikaci WhatsApp. Rozsah škod potvrzuje i Policie ČR. Od roku 2024 doposud útočníci vylákali z bankovních účtů českých občanů pomocí podvodných telefonátů stovky milionů Kč. Nejvyšší zaznamenaná částka od jedné oběti činila 14 milionů Kč.
Podvodníci se zpravidla vydávají za bankovní úředníky, pracovníky ČNB nebo i policisty. Jen v sérii případů s legendou falešného policisty přišly oběti od loňského prosince o 230 milionů korun a průměrná škoda na poškozeného je 666 tisíc Kč.
Proto společnost O2 v nové kampani Kyberšmejdi varuje veřejnost před rostoucí hrozbou podvodných telefonátů. V hlavní roli stojí fiktivní postava Alenky – laskavé, ale neústupné digitální babičky, která umí s kyberšmejdy pěkně zatočit.
Postava Alenky symbolizuje neviditelnou ochranu proti podvodům, kterou má O2 přímo ve své síti. Ta denně automaticky odhalí a zastaví až 100 000 podvržených hovorů, aniž by zákazník musel cokoliv nastavovat nebo instalovat.
Dlouhé hovory o ničem řídí AI
Alenka je propracovaná AI postava založená na technologiích firem Deepgram, ChatGPT a 11Labs, která dokáže s podvodníky vést dlouhé hovory s cílem zdržovat je co nejdéle, aby nemohli obtěžovat skutečné lidi.
„Alenka je umělá inteligence, kterou jsme v O2 vyvinuli, aby pomáhala v boji proti telefonním podvodníkům. Napodobuje starší dámu, která je důvěřivá, milá, trochu zapomnětlivá. Za babičkou Alenkou stojí kombinace špičkových technologií pro rozpoznávání řeči, generování přirozených odpovědí pomocí velkého jazykového modelu a realistickou syntézu hlasu, které dohromady fungují bez zpoždění,“ říká David Daneš, marketingový ředitel O2.
Jak to celé funguje?
V průběhu letních měsíců O2 vygenerovalo zhruba 10 telefonních čísel, které za pomocí tzv. number seedingu cíleně „zaselo“ tam, kde si je mohou podvodníci nebo datoví překupníci snadno vzít.
Podvodníci pak skutečně na tato čísla volali s cílem vylákat z volaného citlivé údaje, přístupy nebo rovnou dokonce peníze. Většina z nich byla velmi přesvědčivá, chápavá a trpělivá. Vůbec nepoznali, že mluví s umělou inteligencí. Šlo o muže i ženy, české i dalších národnosti.
Analýza podezřelých hovorů
O2 v loňském roce nasadilo tzv. antispoofingové řešení nejdříve ve vlastní síti, následně i ve spolupráci s dalšími operátory. „Díky tomuto řešení rozpoznáme, že jde o podvodné volání a hovor vůbec nespojíme. Útočník se vám tak vůbec nedovolá, říká Radek Šichtanc, ředitel bezpečnosti O2.
Každý den takto zablokujeme desítky tisíc podezřelých hovorů, které by jinak zazvonily zákazníkům. „Podvodníci své taktiky neustále mění – a AI babička Alenka nám pomáhá jim lépe porozumět, analyzovat jejich skripty a rychleji na ně reagovat,“ dodává Radek Šichtanc.
Zdroj: O2, Policie ČR


Sdílení
Twitter
Komentáře
Email