Carlos Tavares: „Životní styl Evropanů se musí změnit!“

 
Dalších 5 fotografií v galerii
V roce 2030 bude 25% všech prodaných aut elektrických nebo hybridních / Peugeot
Automobilky operující na evropském trhu se připravují na přísné emisní normy, které vstoupí v platnost v následujících letech. Někteří pesimisté tvrdí, že mnohé automobilové značky nepřežijí. Požadované snížení emisí je totiž tak radikální, že může být pro některé výrobce likvidační.

Carlos Tavares, šéf skupiny PSA, do které patří Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhal, se však o osud svých značek neobává. Chystá totiž plán dlouhodobě prosperující společnosti splňující nejpřísnější ekologické požadavky. Na pomoc si přizval nejvýznamnější experty z různých oborů, mezi nimiž je například i známý klimatolog Hervé Le Treut, člen francouzské Akademie věd. Připravili jsme pro vás záznam jejich debaty.

CT: Pro vytvoření našeho plánu je třeba vzít v úvahu různé faktory. Stanovili jsme 7 hlavních oblastí a mezi nimi jsou i změny klimatu. Na co se podle Vás je třeba zaměřit?
HLT: V příštích letech bude důležité, jak lidé zareagují na rozdíl mezi tím, co je naplánováno, co se má udělat a co se ve skutečnosti dělá. Tlak společnosti na změny bude určován tlakem samotného klimatu.

CT: Myslím, že z tohoto pohledu je velmi zajímavý případ automobilového průmyslu. Jedná se totiž o špičku ledovce. Mluvíme o transportu, mobilitě, svobodě cestování, ale to, co je ve hře, to je náš životní styl. Ten, který se vytvářel posledních 50 let. Ten, který je založen na vytváření výrazné uhlíkové stopy. Pokud má dojít ke změně, a je samozřejmě nezbytné, aby k ní došlo, je evidentní, že životní styl Evropanů se musí změnit. A to kompletně! Daleko za hranice problémů mobility, na které máme řešení, protože k tomu máme potřebné technologie.

HLT: Hodně pozornosti se věnuje diagnostice, varování veřejnosti a na základě toho určení změn, kterých je třeba dosáhnout. Málo se však mluví o tom, jakým způsobem jich dosáhnout.

CT: Technologie sice máme, ale požadavek evropských vlád na rychlost uvedení elektrických vozů na trh jde proti očekávání klientů, co se týče cenové dostupnosti těchto aut. Lidé se pak obrátí proti svým vládám ve smyslu: „Dobře, chcete, abychom jezdili ve vozech s nulovými emisemi, ale my si tyto vozy nemůžeme dovolit.“ Vlády pak budou nuceny své požadavky přehodnotit a dát lidem čas na to, aby se na tento nový svět adaptovali.

HLT: Problém je, že je třeba pomoci veřejnosti pochopit, co je v sázce a jaké jsou možnosti.

CT: Já sám jsem Evropanem a Evropané potřebují lepší koordinaci mezi vládami a konstruktéry. Čekají od nás lepší vzájemnou spolupráci. Důvod je velmi jednoduchý, vysvětlím: Moje firma má 16 000 inženýrů. Podle mě je lepší, když požádám tyto inženýry, aby pracovali na řešeních bezemisních vozů, které si lidé mohou dovolit, než na řešeních, které nám nařídily vlády.

HLT: Rozhodnutí z hlediska ekologických předpisů byla učiněna a dlouho se mluví o přijatelnosti těchto rozhodnutí veřejností. Veřejnost by ovšem měla být lépe zapojena do těchto debat a to už od počátků, což se aktuálně neděje. Měli bychom změnit způsob, jakým děláme vědu, abychom čelili těmto problémům. Mnoho lidí pociťuje nedostatek informací. Mají velké korporace způsob, jak lidem nabídnout vizi budoucnosti?

CT: Co mohou firmy nabídnout, to jsou technologie, které udělají společnost zdravější, čistější a bezpečnější. Na druhou stranu vědci mají důležitou roli a to přimět vlády a firmy pracovat spolu, efektivněji, s menšími riziky a s větší zodpovědností k tomu, co musíme společně dosáhnout.

H: Myslím, že věda ví, že má zodpovědnost najít řešení, která jsou kompatibilní s očekáváním lidí. Žijeme ve vzdělaném světě, musíme poslouchat, co veřejnost říká.
 

Mohlo by vás zajímat

Reklama