Revoluční typ motoru je zde! A je už jen pár kroků od sériové produkce

Vypadá to že se tento nový motor skutečně dočká výroby / Internet
Motor s absencí klasické vačkové hřídele nabízí nebývalý výkon a menší spotřebu paliva, než běžné konvenční pohonné jednotky. 

Inovativní motor kompletně vyvinula firma FreeValve, která je jednou z dceřiných společností Švédského výrobce supersportovních automobilů Koenigsegg.

Nový typ agregátu byl poprvé představen v minulém roce na autosalonu Guangzhou jako funkční prototyp, osazený v čínském automobilu Qoros. Ve spolupráci s tímto čínským výrobcem chce totiž FreeValve uvést motor do sériové výroby.

Jak to vlastně funguje?

Namísto vačkového hřídele je konstrukce motoru vybavena pneumatickým pohonem ventilů. Ten tak zastává funkci hřídele při jejich otevírání a zavírání během spalovacího cyklu. Mimo řady dalších výhod, tak motor získává mnohem přesnější kontrolu nad činností jednotlivých sacích i výfukových ventilů.

Podle výrobce je jeho největší výhodou zvýšení výkonu a točivého momentu. Ruku v ruce s trendem downsizingu dosáhne motor mnohem lepší spotřeby i emisí a to také díky absenci mnoha dílů používaných v konvenčních motorech, jako jsou například škrtící klapky, vačkový hřídel, časovač, nebo systémy přímého vstřikování. To samozřejmě vede k úspoře hmotnosti a především nároků na údržbu takového typu motoru.

Prototyp hatchbacku Qoros byl představen s přeplňovanou pohonnou jednotkou s názvem Qamfree ( odvozeno od Camfree, což lze přeložit jako „bez hřídele“ ). Tento přeplňovaný motor o objemu pouhých 1,6 l produkuje v základní konfiguraci neuvěřitelných 230 koní a 320 Nm točivého momentu. Pro srovnání přeplňovaný motor od BMW o objemu 2,0 l produkuje výkon 228 koní a má stejný točivý moment. Vezmeme-li v úvahu objem obou jednotek, tak je patrné, že výkonový skok je opravdu znatelný.

Qoros a FreeValve plánují začít s testováním flotily prototypů a následně přechod ke skutečné sériové výrobě zatím nejmenovaného modelu. Bohužel ale nezazněl žádný časový plán, takže lze jen těžko odhadnout, v jakém horizontu se uvedení na trh můžeme dočkat.

Christian von Koenigsegg, který je zároveň i členem představenstva FreeValve AB, doufá, že uvedení do sériové výroby během několika málo let bude znamenat minimálně takový technologický krok vpřed, jako přechod na vstřikovací systémy místo karburátorů.

Mohlo by vás zajímat

Reklama