Čeští vědci obvinili Elona Muska ze lži: Jeho elektrické tahače nejsou ekonomičtější než dieselové trucky

 
Další 3 fotografie v galerii
Dojezd elektrického tahače Tesla Semi bude až 800 km / Tesla
Elon Musk při představení modelu Tesla Semi přiblížil schopnost jízdy v (poloautomatickém) konvoji tří tahačů s několikametrovými rozestupy. Musk uvedl, že i bez tohoto módu je provoz elektrického Tesla Semi ekonomicky výhodnější než provoz dieselového tahače. Je to však pravda?

Odborníci z katedry řídicí techniky FEL ČVUT, kteří pracují na nových technologiích autonomní dopravy, to však vidí trochu jinak. Není totiž zcela jasné, zda se při ceně baterií a počtu nabíjecích cyklů může provoz nového elektrického tahače Tesla Semi vyplatit. 

Kromě jiného připomínají analýzu vědců z Carnegie Mellon University, která ukazuje, že z energetického hlediska jsou takové elektrotahače použitelné pouze tehdy, pokud jich pojede alespoň sedm za sebou, a to s několikametrovými rozestupy. Při dojezdu okolo 500 km (i když Elon Musk nakonec uvedl dojezd až 800 km) se v důsledku snížení aerodynamického odporu sníží požadavky na kapacitu baterií až o 15 %.

Je ovšem pravda, že přesné informace o bateriích dosud nebyly zveřejněny a Elon Musk skeptiky již několikrát překvapil, a tak bude zajímavé sledovat první reálné testy. Řada studií již nyní ovšem potvrzuje, že pokud budou jezdit tahače v automatických konvojích, povede to ke značné úspoře paliva a snížení počtu dopravních nehod. Základní principy a omezení této technologie však stále nejsou plně prozkoumány.

Výzkumná skupina na Katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze jako první na světě dokázala, že pokud mají být inteligentní kolony opravdu prakticky užitečnou technologií, pak musí připojená vozidla mezi sebou bezpodmínečně využívat přímé komunikace.

Pouhé vyhodnocování vzdálenosti a rychlosti přibližování k předchozímu vozidlu (tedy tzv. adaptivní tempomat), nedokáže zabránit řetězové nestabilitě těchto kolon.

Koncept inteligentních kolon či konvojů je považován obecně za jeden z budoucích trendů dopravy. Palubní počítače vozidel budou v reálném čase umět nejen vyhodnocovat svou vlastní rychlost a vzdálenost k předchozímu vozu, ale i přímo komunikovat s ostatními vozidly a vytvářet inteligentní formace. Podle dostupných studií to budou právě tyto „silniční vlaky“ kamionů či osobních vozidel, které v budoucnu podstatně sníží spotřebu paliva, zvýší bezpečnost jízdy a prostupnost dálnic.

Mohlo by vás zajímat

Reklama