Autonomní budoucnost aut v nedohlednu? Nenechte se mýlit, v Číně se již testují vozy s autonomním řízením

 
Dalších 7 fotografií v galerii
Skupina PSA získala povolení ke spuštění prvních testů vozů s autonomním řízením / Peugeot
Skupina PSA oznámila, že získala povolení ke spuštění prvních testů vozů s autonomním řízením na silnicích v Číně. Jedná se o první francouzskou automobilku, které čínská vláda toto privilegium udělila. Značky patřící do koncernu PSA: Peugeot, Citroën a DS, už na čínském trhu úspěšně operují desítky let.

Za loňský rok zde vyrobily a prodaly čtvrt milionu automobilů, a proto není divu, že se skupině PSA dostává přízně čínské vlády.
 
Autonomní vozy, označované také jako vozy se samočinným řízením, jsou v posledních letech často diskutovaným tématem. Mají své příznivce, tedy řidiče, kteří by se rádi místo otravného popojíždění v koloně pohodlně uložili a sledovali film. Odpůrci naopak odmítají přenechat volant inteligentnímu systému. Nejen proto, že  si chtějí udržet pocit bezmezné kontroly nad vozem, ale zkrátka proto, že je řízení baví, anebo je robot ovládající volant děsí. Je však nad slunce jasné, že autonomní vozy jsou neodvratnou budoucností motorismu. Za pár let jsou tu a je pochopitelné, že takřka všechny automobilky se pilně věnují vývoji, aby se včas na autonomní éru připravili.

Skupina PSA má v této oblasti bohaté zkušenosti. Stejné povolení testovat autonomní vozidla v provozu jako má v Číně, obdržela už v roce 2015 ve Francii. A stejně jako v Číně, i ve Francii byla první automobilkou s tímto oprávněním. Od roku 2017 mohou vozy Peugeot a Citroën zkoušet dokonce i běžní řidiči v pařížském regionu, a to buď za volantem, nebo na místě spolujezdce.
 
Pokud si myslíte, že autonomní budoucnost je zatím v nedohlednu, nenechte se mýlit. Je blíž, než byste čekali! Některé prvky samočinného řízení už možná dennodenně používáte ve svém voze. Rozlišují se totiž tři úrovně funkcí autonomního vozu. Do základního levelu patří třeba adaptivní tempomat s funkcí Stop, automatická nouzová brzda, aktivní hlídač jízdních pruhů, nebo Park Assist, neboli pomocník při parkování. Tyto asistenční systémy nabízí už například Peugeot 308 nebo SUV Peugeot 3008.

Druhá úroveň nazývaná také „hands off“ zahrnuje například Park Pilot, který parkuje zcela sám bez zásahu řidiče, anebo Night Vision, tedy noční vidění pomocí infračervené kamery. Tento převratný doplněk výbavy si můžete za příplatek pořídit u vlajkové lodi značky Peugeot, fastbacku 508. V segmentu manažerských vozů, kam se nový Peugeot 508 řadí, je to naprosté unikum.

Při třetí úrovni autonomních funkcí už jde do tuhého. Označuje se jako „eyes off“. Tedy vaše oči nahrazuje stroj. A čtvrtá a nejvyšší úroveň nazvaná „mind off“ vám umožní být zcela „duchem mimo“ a zcela přenechat řízení vozu. Toho se možná dočkáme už v roce 2020.

Mohlo by vás zajímat

Reklama