Chytřejší motorka díky speciální cloudové platformě MindSphere

 
Další 1 fotografie v galerii
Motorka je osazena také senzorem, který měří zrychlení a zpomalení / Siemens
Na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu byl vystaven zajímavý motocykl Honda CBR 600RR, který je opatřený řadou senzorů napojených na cloudovou platformu pro internet věcí Mindsphere.

Digitální technologie, kterou motorka disponuje, poskytuje závodníkům mimořádnou zpětnou vazbu a možnost zlepšovat nejen technický stav stroje, ale i závodní strategii a styl jízdy. Sensory, kterými je motocykl opatřen, sledují během jízdy požadované parametry a naměřená data okamžitě odesílají do cloudu.

Naměřené údaje mohou mechanici analyzovat pomocí aplikace Fleet Manager jak přímo při jízdě, nebo po jejím skončení. Senzory na motocyklu měří například rychlost - záznam rychlosti z celého závodního okruhu umožňuje porovnávat jednotlivé úseky – zatáčky i rovinky a následně vypočítat, jak dráhu projet co nejrychleji. To může přinést zrychlení v každém kole až o několik sekund.

Motorka je osazena také senzorem, který měří zrychlení a zpomalení. Akcelerace a brzdění motocyklu musí být co nejkratší. Na to jsou navázány i další senzory, které měří ponor přední i zadní vidlice. Čím méně se ponoří vidlice na předním kole, tím je motorka při brzdění stabilnější. Naopak při zrychlení se měří ponor zadní vidlice, kdy se motorka může stavět na zadní kolo.

Když se jezdec i motorka vhodně nakloní, mohou projet zatáčku ve vysoké rychlosti. Tímto senzorem může tým analyzovat maximální a minimální náklon a porovnat ho s akcelerací a bržděním. Čím menší je její náklon, tím větší je třecí plocha pneumatiky na vozovce a tím větší je i možné zrychlení při výjezdu.

Informace o místě, kde se stroj s jezdcem nachází, jsou důležité pro identifikaci daného okruhu. Díky automatickému načtení mapy okruhu je možné nastavit správně převodovku a sekundární převod motocyklu pro ideální využití potenciálu motoru.

Nechybí ani přesné sledování výškového posunu vidlic horizontálním směrem při akceleraci a zpomalování, což dovoluje optimálně nastavit jejich pohyby podle toho, zda se jede po technickém nebo rychlém okruhu. Je vhodné najít kompromis mezi ponořením vidlice v zatáčkách, kde je to přínosné pro odpružení nerovností, a naopak při extrémním brždění, kdy je velký ponor vidlice nežádoucí a nebezpečný.

Také nahřátí pneumatiky je pro okruhové ježdění velmi důležitý parametr. Díky speciálnímu senzoru mohou mechanici jezdce upozornit na málo nebo příliš nahřátou pneumatiku, což je důležité hlavně při extrémních náklonech, kdy by mohlo dojít k pádu. Přehřátí pneumatiky také snižuje přilnavost a životnost.

Při nízkých nebo vysokých teplotách vzduchu a vozovky je potřeba přizpůsobit jízdu a tlak v pneumatikách aktuálním podmínkám. Špatně nastavený tlak v pneumatikách zvyšuje riziko pádu při náklonu, prodlužuje brzdnou dráhu, snižuje stabilitu v zatáčkách i v přímém směru a dochází k rychlejšímu opotřebení pneumatiky.

Chytrá motorka je dobrou ukázkou toho, že cloudová platforma MindSphere společnosti Siemens je univerzální platforma, kterou lze využít i mimo klasické průmyslové prostředí. Záleží jen na fantazii každého uživatele, z jakých zařízení potřebuje nebo chce sbírat a analyzovat provozní data.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama