- Lukáš Bauer
- Doprava
- 26. října 2020
- 09:34
Český vozový park je stále jedním z nejstarších v Evropské unii
Stáří vozového parku v Česku naopak výrazně omlazují firemní flotily, ve kterých dochází průměrně k obnově vozů každých 6 let. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory je to i důsledkem rostoucího zájmu o financování firemním fleetů prostřednictvím operativního leasingu.
Vozy v českých firmách slouží déle než v Evropě, i tak tuzemský vozový park omlazují
Český vozový park je podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) dlouhodobě jedním z nejstarších v Evropě a průměrná délka provozu aut v Česku se neustále prodlužuje. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory české firmy své vozy provozují v průměru 6 let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti.
U lehkých užitkových vozidel (LCV) je to dokonce 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí 6 let. „České firmy jsou konzervativní a své vozy neradi mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku neboť tvoří 70% všech registrací nových vozidel. Tyto vozy totiž disponují výrazně nižším stářím než je celorepublikový průměr,“ komentuje současný trend Jiří Solucev ze společnosti ARVAL.
Výrazný podíl na rychlejší obnově vozového parku ve firmách má i operativní leasing. Zájem o tuto službu bude podle Jiřího Soluceva i nadále stoupat. „Ceny nových vozů dále porostou a firmy budou mít kvůli koronaviru hlouběji do kapsy. Proto nejen velké společnosti, ale i živnostníci a jednotlivci zvyšují zájem o financování vozů operativním leasingem, u kterého mají vozy k dispozici už za první jasně danou splátku, fixní náklady po celou dobu nájmu a možnosti daňových odpočtů. Do konce roku očekáváme další nárůst nových smluv u malých firem a živnostníků,“ vysvětluje Jiří Solucev z Arvalu
Za posledních šest měsíců se podle SDA v nabídce ojetých vozů v České republice objevilo více než 50 % automobilů, jejichž stáří bylo 10 a více let. Často jsou to auta z dovozu s neznámou servisní historií a vysokým kilometrovým nájezdem a některá dokonce po nehodách, které lze někdy zařadit to kategorie tzv. totálních havárií. Tyto vozy by se vůbec do provozu neměly vracet. „Nákup ojetého vozu z operativního leasingu tato rizika snižuje, neboť auta v něm provozovaná jsou pravidelně servisována, po prvním majiteli a mají jasně doložitelný původ,“ dodává Solucev
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email