Česká auta jsou pátá nejstarší v Evropě, stárnutí vozového parku zpomalují firmy

Stáří vozového parku se neustále zvyšuje / Arval
Česká osobní auta loni opět zestárla, na průměrných 15,27 let. Tuzemský vozový park je tak pátý nejstarší v Evropě, předhání nás sousední Slovensko, ale také Maďaři, Poláci a Litevci.

Vyplývá to z posledních dat Svazu dovozců automobilů a Evropské asociace výrobců vozů (ACEA). Výrazný podíl na tom má také skladba dovážených ojetin, z nichž je více než polovina (54%) starších 10 let a téměř čtvrtina (23,5 %) starších 15 let.

Stáří vozového parku se neustále zvyšuje. Za posledních 10 let se průměrné stáří vozů zvýšilo o dva a půl roku. Stárnutí aut v Česku ale zpomalují firemní flotily a vozy na operativní leasing, u kterých v průměru dochází k obnově po šesti letech. 

Podle průzkumu Arval Mobility Observatory české firmy své vozy provozují v průměru 6 let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel (LCV) je to dokonce 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí 6 let.

„České firmy jsou konzervativní a své vozy neradi mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74% všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ komentuje současný trend Jiří Solucev ze společnosti Arval.

Přestože české vozy za posledních 10 let zestárly v průměru o dva a půl roku, meziroční nárůst průměrné délky provozu českých aut není dramatický. Meziročně se průměrné stáří českého vozového parku zvýšilo jen o 4 měsíce. Výrazný podíl na nižším nárůstu doby provozování českých aut má i rostoucí poptávka po operativním leasingu, který zajišťuje častější obnovu provozovaných vozů.

Mohlo by vás zajímat

Reklama