Vyzkoušeli jsme nový Peugeot e-Traveller, překvapil nás dojezdem

 
Dalších 7 fotografií v galerii
Vidíte-li zaparkovaný Peugeot e-Traveller, nepřijde vám na něm nic zvláštního / FOTO: Peugeot
Pravděpodobnost, že jste na českých silnicích potkali elektromobil Peugeot e-Traveller, je velmi malá. Zatím se u nás registrovaly pouhé dva kusy. Jeden z nich zakoupil krkonošský hotel s tím, že ho bude používat na dopravu lyžařů na sjezdovky. Zavřená lyžařská centra ovšem tento plán dočasně zmařila.

Druhý registrovaný vůz provozuje český import značky Peugeot a půjčuje ho novinářům a fleetovým klientům. Právě tento testovací kousek jsme měli možnost vyzkoušet. O první dojmy se tak s vámi můžeme podělit.
 
Vidíte-li zaparkovaný Peugeot e-Traveller, nepřijde vám na něm nic zvláštního, pokud tedy není právě připojený na nabíječku. Vizuálně totiž vypadá stejně jako normální Traveller s klasickým dieselem. Pár odlišností ale přece jen najdete. Maska chladiče je trochu jiná, a navíc je uprostřed posazeno tzv. dichroické logo, které umí měnit barvu podle úhlu pohledu. Díváte-li se zepředu, je stříbrné, lehce skloníte pohled a najednou zezelená. Tento efektní trik je u Peugeotu vyhrazen pouze elektromobilům. Uvnitř vozu už odlišností od dieselového Travellera najdete víc, například specifický přístrojový panel s barevnou matricí uzpůsobený pro elektrický pohon, volič automatické převodovky e-Toggle, ovladač jízdního režimu pro přepínání mezi moduly Eco, Normal nebo Power, nebo elektrickou parkovací brzdu. Největší zvláštnost e-Travellera zaznamenáte, jakmile se vůz rozjede. Jede totiž zcela nehlučně.

Naprosto tichý provoz je jednou z typických vlastností elektromobilu. Kromě toho má nulové vibrace, odpadá řazení rychlostí a neprodukuje žádný zápach a samozřejmě žádné emise CO2. Elektrický motor dosahuje výkonu 100 kW a maximálního točivého momentu 260 Nm. Jízda s e-Travellerem je neobyčejně zábavná. Vystartuje totiž okamžitě po sešlápnutí pedálu. Zrychlení z nuly na 100 km/h dá za 13,1 vteřiny. Maximální rychlost je ovšem, stejně jako u většiny elektromobilů tohoto segmentu, omezena na 130 km/h. Ne, že by e-Traveller nebyl schopen jet rychleji, problém je v tom, že by po překročení této rychlosti neúměrně klesal dojezd.

Dojezd u modelu e-Traveller dosahuje dle normy WLTP 230 km s menší 50 kWh baterií, s příplatkovou baterií o kapacitě 75 kWh by vůz měl ujet až 330 km. Náš testovaný vůz, přestože byl vybaven menší baterií, v testu spotřeby obstál velmi dobře. Ukazatel na palubním počítači poslušně ukrajoval zbývající kilometry podle papírové spotřeby, a to přestože jsme na testovací jízdu vyrazili v poměrně chladném počasí.

Chlad je obecně nepřítelem elektromobilů. Vytápění kabiny je totiž energeticky náročné a pokud si v mínusových teplotách pořádně přitopíte, dojezd půjde rapidně dolů. Menší vozy (např. Peugeot 208) toto řeší tepelným čerpadlem, u velkých vozů typu Traveller by však takové řešení nepřineslo příslušný efekt. Kabina je totiž příliš vysoká a prostorná a tepelné čerpadlo ji dostatečně nevytopí. Chytrým řešením je předtopit si vůz před jízdou, přičemž se k tomu používá proud ze zdroje, ke kterému je vůz připojen, tedy ze sítě. Navíc můžete takto připojenému elektromobilu dát příkaz, aby se začal vytápět (či klimatizovat) na dálku pomocí mobilního telefonu.

Největší výhodou modelu Traveller, a to ať už v elektrické či konvenční verzi, je možnost pohodlně přepravit až 9 osob. Je tak ideálním pomocníkem například pro firmy provozující kyvadlovou dopravu, pro různé sportovní či zájmové kluby, firmy převážející zaměstnance na různá pracoviště, dále pak pro podnikatele v cestovním ruchu, letiště atd. Všem pasažérům dokáže zajistit vysoký komfort, štědrý prostor a spoustu prvků zpříjemňujících pobyt na palubě. Některé verze výbavy nabízejí například uspořádání ve stylu obývacího pokoje, se čtyřmi samostatnými sedadly proti sobě nebo s 5 sedadly, třízónovou klimatizaci s jemným rozptylem vzduchu a střešním oknem s protisluneční clonou. Cestující mají k dispozici také výklopné stolky a mohou být chráněni před sluncem zabudovanými roletkami. Přestože je auto plně naloženo cestujícími, stále garantuje dostatečný prostor pro přepravu zavazadel. Peugeot e-Traveller převeze 9 osob s 1 500 litry zavazadlového prostoru nebo 5 osob s 3 000 litry. S vyjmutými sedadly 2. a 3. řady vůz pojme dokonce až 4 900 litrů. V kabině je rozmístěna řada otevřených nebo zavřených úložných přihrádek, celkem jde o 74 litrů.
 
Peugeot e-Traveller se vyrábí ve třech různých délkách: L1 (460 cm), L2 (495 cm), L3 (530 cm). My jsme vyzkoušeli střední velikost, která disponuje královskou prostorností, ale současně si zachovává rozměry normálního vozu, který se dá snadno ovládat i v omezených prostorách. S průměrem otáčení 11,3 m je tak ovladatelnost vozu ve městě překvapivě snadná. Bez ohledu na délku vozu je výška vždy stejná, a to 190 cm, což zaručuje vjezd na většinu parkovišť. Elektrický motor zase vozu slouží k tomu, aby se dostal i tam, kam mají konvenční auta vjezd zakázán, a mohl parkovat zdarma na všech modrých zónách.
 
Při cestování s e-Travellerem jsme vyzkoušeli všechny tři režimy jízdy. Režim Power optimalizuje výkon a doporučuje se zejména v případě, je-li vůz plně naložený. Režim Eco zase zvolíte na delších cestách, kdy potřebujete největší dojezd. Eco je vhodný hlavně do teplejšího počasí, protože omezuje vše, co mu ubírá na dojezdu, včetně výkonu topení. Nejčastěji se používá režim Normal, který vám zaručí odpovídající výkon, dojezd i tepelný komfort pro každodenní cesty.
 
Užívání elektromobilu vyžaduje osvojit si určité návyky, například používání brzdy. Správným brzděním totiž lze omezit ztráty energie. Peugeot e-Traveller má kromě klasického režimu brzdění k dispozici i vyšší režim, se kterým dosáhnete vyšší úrovně regenerace baterie. K tomu, aby se uživatel naučit správně elektromobil řídit, pomáhají i informace na přístrojovém panelu. Mohli jsme tak průběžně sledovat spotřebu se zobrazením informací o rekuperaci, ukazatel spotřeby elektrických zařízení (vytápění, klimatizace), ukazatel úrovně nabití baterie a fascinující bylo i pozorovat toky energie zobrazené barevnou matricí na palubním počítači.
 
Náš testovací vůz jsme zkusili i dobít. Jedná se o velice jednoduchý úkon: vyhledáte dobíjecí stanici, přiložíte čip, připojíte kabel a můžete si zajít na kávu. Na svém telefonu pak můžete sledovat stav nabíjení a jakmile vám klikne zpráva, že vůz je patřičně nabitý, můžete jet. Ano, je to jednoduché a síť dobíjecích stanic roste jako houby po dešti, ovšem nemáte-li možnost dobíjet doma či ve firmě, rozhodně si elektromobil nepořizujte. Máte-li však kde dobíjet, je to skvělá volba, která vám umožní významně snížit vaše náklady na pohonné hmoty a také ulehčit vašemu ekologickému svědomí.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama