- Martin Pokorný
- Doprava
- 24. srpna 2021
- 06:57
Technologie z Brna ztrojnásobí dolet dronů díky palivovým článkům
Společnost Honeywell vyvíjí novou technologii pro lehké drony, která ztrojnásobí jejich dolet při nižší míře zapojení operátora do průběhu letu.
„To jsou technologie, na které firmy čekaly,“ říká Stéphane Fymat z divize Honeywell pro bezpilotní prostředky a městskou leteckou mobilitu (Urban Air Mobility, UAM). „Způsobí, že se používání dronů stane rentabilní pro dlouhou řadu nových uplatnění.“
Systémy BVLOS se ideálně hodí pro úkoly, při jejichž plnění vzdálenost či terén ztěžují rádiové ovládání stroje nebo vizuální orientaci operátora.
Mezi vhodné aplikace nové technologie patří doručování zásilek, vojenský průzkum či dohled, inspekce potrubí nebo elektrického vedení, i mise SAR a nasazení u záchranných složek obecně.
„Toto řešení bylo navrženo a testováno inženýry Honeywell Technology Solutions (HTS), technologickou odnoží společnosti Honeywell s centry v České republice, Mexiku a Indii,“ říká Oliver Stucky z HTS Czech Republic. „Honeywell je součástí několika konzorcií vyvíjejících technologie BVLOS v Evropě, Americe i Asii. Naši inženýři pracující v centrech v Brně a Praze měli významný podíl na vývoji této sady řešení BVLOS, především co se týče navigace, víceúčelového radaru a systémů satelitního spojení, které pomáhají zvyšovat schopnosti lehkých dronů mimo přímou viditelnost.“
Uplatněné technologie čerpají z desítek let zkušeností, které společnost Honeywell nasbírala na poli vývoje a certifikace avioniky, motorů a pomocných motorových jednotek pro letouny s pevným křídlem i vrtulníky a vojenské bezpilotní prostředky.
Sada řešení BVLOS obsahuje následující technologie od společnosti Honeywell: vodíkové palivové články o výkonu 600 a 1200 wattů, víceúčelový radar Honeywell RDR-84K, gyroskopy a nejmenší a nejlehčí přijímač pro satelitní komunikaci na světě.
Palivové články uplatněné v řešení BVLOS od Honeywellu běží třikrát déle než baterie o srovnatelném výkonu. Narozdíl od spalovacích motorů jsou tiché a nevytvářejí emise. Nádrž s vodíkem lze opět naplnit nebo vyměnit během několika minut, což dále prodlužuje dobu operačního nasazení.
Radar Honeywell RDR-84K je vybaven fázovanou anténou, která paprsek směřuje elektronicky, takže neobsahuje žádné pohyblivé součásti a vyžaduje zanedbatelnou údržbu. Navíc si vystačí bez těžkého systému chlazení.
Kromě toho, že slouží k vyhýbání se jiným letounům, dokáže radar detekovat překážky, mapovat terén a identifikovat přistávací zóny. Může fungovat jako radarový výškoměr a poskytovat mapování pro alternativní navigaci, pokud navádění GPS selže.
Sada BVLOS umožní návrhářům dronů kombinovat data novými způsoby, které šetří váhu a energii. V případě hrozící kolize radar sám spočítá úhybný manévr bez nutnosti k tomu vyhradit samostatný procesor. Navíc lze využít satelitní uplink ke stahování zpráv o počasí a provozu v reálném čase z jiných dronů.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email