V Česku se plánuje téměř 30 vodíkových plnících stanic

Na vodík budou již brzy jezdit v Česku i vlaky / Pixabay
S využitím vodíku počítá Národní akční plán čisté mobility, podle něhož by v roce 2030 mělo jezdit na tento pohon až 50 tisíc osobních automobilů a kolem 900 autobusů.

Vodík jako alternativu k dnes často skloňované elektromobilitě podporuje Ministerstvo průmyslu a obchodu výstavbou veřejných dobíjecích stanic, nulovým mýtným nebo bezplatným parkováním. 

Především takzvaný zelený vodík má podle expertů největší potenciál, protože je vyrobený bezemisní elektrolýzou, na rozdíl od modrého a šedého vodíku získávaného ze zemního plynu či hnědého vodíku z uhlí. Podle Aleše Doucka, předsedy České vodíkové platformy HYTEP, je jedním z cílů vodíkové technologie nejen vodík využívat, ale také vyrábět a integrovat do energetických celků. „Již od roku 2007 vodík popularizujeme a máme 35 členů od výzkumných organizací a škol po výrobce těchto technologií,“ uvádí Doucek. „Je třeba ho rovněž umět uskladnit a dovézt k zákazníkům na čerpací stanice. A vyrábět ho dostatek za přijatelnou cenu,“ podotýká Aleš Doucek. K přepravě vodíku by mohly být využity stávající tranzitní plynovody.

Letos v létě byla vládou schválena takzvaná Vodíková strategie ČR, jejímž cílem je snížení emisí skleníkových plynů. Jako první by se vodíkové technologie měly objevit v dopravě, poté v průmyslu, plynárenství a nakonec i v českých domácnostech. „Česko nikdy nebude vývozcem vodíku vzhledem k našemu podnebí a poloze. Ale máme bohatou průmyslovou tradici, takže se můžeme podílet na výrobě komponent celé soustavy,“ míní Lukáš Janura z Ministerstva průmyslu a obchodu s tím, že producenti počítají s uplatněním u osobních a nákladních automobilů i v železniční dopravě. Do deseti let by mohly být příslušné vodíkové technologie připraveny. Vzhledem k logistickým nákladům by v ideálním případě měla výroba i spotřeba vodíku probíhat na jednom místě. 

Hlavní ekonom společnosti ČEZ Pavel Řežábek je toho názoru, že budoucnost vodíkového hospodářství skýtá obrovskou příležitost. Velkou roli bude hrát to, jak se k němu postaví stát, přičemž průmysl se už vydává touto cestou. „Dekarbonizace probíhá nejen v Evropě, ale i ve Velké Británii, USA, Kanadě a v řadě dalších zemí. Vodík může obsáhnout až čtvrtinu zeleného trhu. V této oblasti má ČEZ patnáct projektových záměrů,“ říká Pavel Řežábek. Nejde podle něj jen o dopravu, ale i o letectví, stavebnictví, hutní a chemický průmysl. Například RWE vyvíjí elektrolyzér od výkonu 100 a 300 megawattů, E.ON experimentuje s plynovodem na čistý vodík. 

Odborník na vodíkové technologie ÚJV Řež, Lukáš Polák, upozornil na největší aktuální projekty Skupiny ÚJV. Jde o vodíkovou plnící stanici v Neratovicích, malou plničku v areálu v Řeži, vodíkový autobus TriHyBus, malý užitkový automobil HyVan a užitkové vozidlo pro komunální služby H2ElZebra. „Nejsme daleko od chvíle, kdy se objeví vodíkový vlak,“ prohlásil Lukáš Polák.  

Mohlo by vás zajímat

Reklama