Polovina dobíjecích stanic v EU je jen na 10 % jejího území, Česko nemá ani procento

Za posledních pět let se počet dobíjecích stanic v EU téměř ztrojnásobil / Arval
Polovina dobíječek v celé EU je rozmístěna jen ve dvou zemích. Ty navíc zabírají jen 10 % území Unie. Více než 150 tisíc nabíječek je podle expertů rozmístěno v Německu a Nizozemsku, posledně jmenovaná země má dokonce tolik dobíjecích stanic jako 23 členských států EU dohromady.

Dokládá to nejnovější analýza Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). České dobíjecí stanice, kterých je přes 2 100, zabírají jen 0,7 % z jejich celkového počtu v Unii.

Téměř polovina dobíjecích stanic v celé EU je tedy umístěna jen ve dvou zemích Unie. Nejvyšší počet dobíječek má Nizozemsko, přes 90 tisíc, následované Německem s téměř 60 tisíci dobíjecími stanicemi.

Na opačném konci žebříčku končí Kypr, Malta a pobaltské státy. Výrazné zastoupení v počtu dobíjecích míst v Unii nemá ani Česko. „Tuzemské dobíjecí stanice představují zatím jen 0,7 % z celkového počtu více než 300 tisíc dobíječek v EU. V současnosti je v Česku více než 2 100 dobíjecích míst. Tento počet prozatím vzhledem k množství elektromobilů v tuzemsku dostačuje, do budoucna ale bude třeba dobíjecí infrastrukturu významně posílit,“ upřesňuje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval.

Data Evropské asociace výrobců aut ukazují, že se za posledních pět let počet dobíjecích stanic téměř ztrojnásobil na aktuálních 307 tisíc jednotek. Odborníci ale poukazují na propastný rozdíl v rozčlenění dobíjecích stanic mezi členskými státy. Nizozemsko má téměř 1600x více dobíjecích stanic, než země s nejméně hustou sítí, kterou představuje Kypr. Ten má na svém území jen 57 dobíjecích míst. 

Hustota dobíjecí sítě je jedním z hlavních argumentů pro zvýšení počtu registrací elektromobilů. Do konce května jich bylo podle asociace ACEA v Česku zaregistrováno 1318, což představuje 1,6% podíl ze všech nově registrovaných vozů od začátku roku. „Firmy v Česku plánují počet elektromobilů ve svých flotilách do tří let ztrojnásobit. Jak ukázal poslední průzkum Arval Mobility Observatory 2022, pro třetinu z nich je ale jedním z hlavních argumentů hustota dobíjecí sítě. Příklad z EU ukazuje, že dostatečný počet dobíjecích stanic znamená vyšší ochotu firem přejít ve svých vozových parcích na elektrifikované pohony. Firmy v EU očekávají, že bateriové elektromobily budou za tři roky tvořit čtvrtinu jejich vozového parku. V České republice to bude dle dat z Arval Mobility Observatory jen zhruba 5 % firemního fleetu,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek z Arvalu. 

Zdroj: ACEA, Arval

Mohlo by vás zajímat

Reklama