Nový vodíkový autobus od Škoda Group začne jezdit příští rok v Praze

Autobusy na vodíkový pohon mají extrémně nízkou hlučnost a nízké vibrace / Škoda Group
Po představení na veletrhu InnoTrans 2022 zažil nový vodíkový autobus z dílen Škoda Group svou premiéru i před českým a slovenským publikem. Nejnovější vozidlo z portfolia českého výrobce je vhodným dopravním prostředkem pro moderní města, která se soustředí na udržitelná řešení pro městskou mobilitu.

Praha bude prvním městem, které nový model začne testovat již příští rok ve svých ulicích. Dopravní podnik hlavního města Prahy totiž podepsal zápůjčku vozidla až na čtyři roky.

Nový model Škoda H'CITY si mohou zájemci prohlédnout až do čtvrtka 24. listopadu na 11. ročníku veletrhu Czechbus v Praze v Letňanech. Toto plně bezemisní vozidlo rozšiřuje portfolio autobusů Škoda Group. Zákazníci si tak mohou na základě svých požadavků vybrat takovou možnost, která je pro ně nejvhodnější.

Vodíkový autobus cílí na provozovatele, pro které je klíčová udržitelnost a ochrana životního prostředí a současně hledají variantu ke klasickým elektrobusům.

Autobusy na vodíkový pohon mají extrémně nízkou hlučnost a nízké vibrace, což je typické i pro klasické elektrobusy. Na rozdíl od nich je ale doplnění paliva do vodíkového autobusu nepoměrně rychlejší, protože nedochází k přímému dobíjení baterií.

Do autobusu je doplňován vodík, který přímo v autobusu uvnitř PEM palivových článků vzájemnou reakcí s kyslíkem ze vzduchu vyrábí elektrickou energii. Vozidla tak nemusí čekat u nabíjecích stanic, ale jsou neustále připravena vyjet do provozu.

Do vzduchu se pak uvolňuje pára, která vzniká jako vedlejší produkt chemické reakce. Díky tomu vodíkové autobusy nijak nezatěžují životní prostředí. Na jedno natankování H’CITY urazí až 350 km.

Na stánku Škoda Group byl kromě vodíkového autobusu k vidění i nízkopodlažní trolejbus T’CITY. Tento model je vyrobený s novou karosérií vyvinutou přímo pro Škodu. V souladu s aktuálními požadavky se jedná o moderní vozidlo šetrné k životnímu prostředí, které díky rekuperačnímu systému spoří energii. Vhodný je i pro trasy s úseky bez trakčního vedení, při použití trakční baterie umožňuje dojezd až 15 km.

V neposlední řadě se v rámci veletrhu byl představen i monitorovací systém pro kolová vozidla Astrid, který sleduje a analyzuje vozidla od Škodovky přímo v provozu. Během jízdy monitoruje až 50 různých parametrů, mezi nimi například spotřebu, výdrž baterií či polohu autobusu.

Zdroj: Škoda Group, Dopravní podnik hlavního města Prahy

Mohlo by vás zajímat

Reklama