- Martin Pokorný
- Doprava
- 19. června 2023
- 15:59
S vodíkovou Toyotou Mirai již jezdí i ministři české vlády
Jde o první dva resorty, které budou vozy na vodíkový pohon využívat. Do užívání je získalo formou operativního leasingu Toyota Kinto One na jeden rok. Vozy jsou dle webu výrobce v černé metalíze a ve výbavové verzi Executive.
Marian Jurečka je dlouhodobě velký fanoušek vodíkové technologie a modelu Mirai. Vyzkoušel si ho už loni v areálu kolínské továrny Toyota Motor Manufacturing Czech (TMMCZ).
Poté, co byla otevřena první samoobslužná čerpací stanice na vodík v Praze na Barrandově, mu už nic nebránilo jej na ministerstvo pořídit. Do konce června přibude na vodíkové mapě další vodíková stanice v severočeském Litvínově.
„Pořízení vozu Mirai centrálními orgány státní správy chápeme jako jasný důkaz podpory rozvoje budování vodíkového ekosystému v Česku. Po otevření první čerpací stanice v Praze očekáváme růst zájmu o vodíkové vozy. V letošním roce by se jejich prodej mohl vyšplhat na několik desítek," říká Peleška.
Pohon na vodíkové palivové články je alternativou ke klasickým elektromobilům. Jeho výhodou je především krátká doba tankování a delší dojezd. Česká vláda vodíku věří a podporu výstavby vodíkových čerpacích stanic chce zakotvit v aktualizovaném Národním plánu čisté mobility. Do roku 2030 má být v Česku až 40 čerpacích stanic na vodík.
Sedan střední třídy Toyota Mirai druhé generace ujede na plnou nádrž zhruba 650 kilometrů, v Česku se ho prodalo zatím v řádu desítek kusů. Natankování vozu trvá tři až pět minut.
Srdcem pohonu je elektromotor o výkonu 182 koní poháněný palivovými články vyrábějícími elektřinu reakcí vodíku a kyslíku. Tato reakce probíhá bez spalování vodíku, vůz tedy nevypouští oxid uhličitý, ani žádné škodlivé látky a jediným vedlejším produktem je voda.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email