První český bateriový vlak vyrazil do provozu z Ostravy

Baterie vlaku se nabíjejí jak ze stejnosměrné, tak střídavé elektrické sítě / Škoda Group
Historický moment pro českou železniční dopravu. Na nádraží Ostrava-střed se o uplynulém víkendu slavnostně představil první český bateriový vlak. Ten je symbolem nové éry na neelektrifikovaných tratích v České republice.

Po premiérové jízdě do Frýdku-Místku a zpět se jednotka stala podle webu společnosti Škoda Group oficiální součástí regionální dopravy a od neděle 15. prosince 2024 již pravidelně obsluhuje linku S8 v Moravskoslezském kraji.

„Bateriová jednotka, kterou dnes představujeme, je českým technologickým milníkem, který navazuje na naši dlouhou tradici inovací v dopravě. Už ve 30. letech 20. století – v době, kdy o podobných technologiích většina teprve začínala přemýšlet – jsme vyrobili první akumulátorovou lokomotivu,“ uvedl Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group.

„Na tyto základy jsme navázali i v moderní době – od tramvají s bateriovými pohony až po dvouzdrojové trolejbusy, které dokáží kombinovat napájení z trakčního vedení s jízdou na baterie. Tento vlak je dalším krokem na cestě k ekologické, flexibilní a udržitelné dopravě a je důkazem, že český průmysl dokáže stát v čele inovací.“

„Česká železnice prochází kvalitativní změnou jejíž součástí je i nasazování moderních vozidel na další tratě. Zvýšení komfortu a zkrácení jízdních dob se často neobejde bez jejich elektrizace.  Ne všude je ale možné tratě elektrizovat v dohledné době nebo např. vlivem přírodního prostředí v okolí kolejí, elektrické vedení snadno umístit; a právě zde je místo pro bateriové vlaky,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Bateriový vlak: nový standard regionální železniční dopravy

Bateriová jednotka od Škoda Group je prvním vlakem svého druhu nejen v České republice, ale také v historii českého železničního průmyslu. Tento moderní vlak vychází z platformy osvědčených RegioPanterů, které již úspěšně slouží ve většině krajů České republiky i v zahraničí. Na rozdíl od svých předchůdců je však vybaven pokročilými LTO bateriemi, které umožňují provoz i na neelektrifikovaných tratích.

Baterie se nabíjejí jak ze stejnosměrné, tak střídavé elektrické sítě, přičemž plné nabití trvá podle typu napětí pouhých 25–30 minut. Na jedno nabití dokáže vlak ujet až 80 kilometrů, což jej činí ideální volbou pro regionální dopravu.

V porovnání s dieselovými jednotkami nabízí bateriový vlak rychlejší akceleraci, tišší provoz a nulové lokální emise. Při jízdě na baterii dosahuje rychlosti až 120 km/h, na elektrifikovaných úsecích pak až 160 km/h. Samozřejmostí je vybavení vlaku systémem ETCS.

Bateriový vlak přináší provozovatelům železniční dopravy výrazné úspory i větší flexibilitu. Jednotky mohou obsluhovat jak elektrifikované, tak neelektrifikované tratě, čímž odpadá potřeba kombinovat různé typy vlaků. Díky této univerzálnosti se zjednodušuje plánování tras i provoz, což snižuje celkové náklady na nákup, údržbu a provoz vozového parku.

Pro cestující přináší nový vlak výjimečný komfort. Nízkopodlažní nástupy usnadní přístup osobám na vozíku, seniorům i rodinám s kočárky. Prostorný interiér nabízí dostatek místa pro zavazadla, jízdní kola i sportovní vybavení, což ocení zejména lidé cestující za rekreací. Ve vlaku je Wi-Fi, elektrické zásuvky přímo u sedadel a moderní bezbariérové toalety s přebalovacím pultem.

Kromě toho bateriový pohon zajišťuje mnohem tišší provoz ve srovnání s dieselovými vlaky, což přispívá k vyššímu komfortu pro cestující a k nižší hlučnosti v okolí tratí. Absence lokálních emisí znamená ekologičtější provoz, který přispívá k ochraně životního prostředí a kvalitě života obyvatel v blízkosti železnice.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, Škoda Group

Mohlo by vás zajímat

Reklama