- Martin Pokorný
- Doprava
- 23. března 2025
- 11:01
Technologie C-ITS, jež propojuje vozidla mezi sebou, již dorazila i na české dálnice

To vše umožňuje revoluční technologie C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems), která propojuje vozidla mezi sebou, s dopravní infrastrukturou i centrálními systémy. C-ITS představují klíčový krok k autonomní mobilitě, ale už dnes přinášejí konkrétní výhody nejen pro řidiče, ale i pro správce silnic. V Evropě i v Česku se již zavádějí a jejich význam v dopravě bude v blízké budoucnosti dále růst.
O kooperativních systémech se v Česku začalo hovořit v roce 2015 v rámci evropské iniciativy C-Roads Platform, která se zaměřuje na sjednocení standardů a přenositelnost C-ITS služeb v celé EU. Národní koordinátor, Ministerstvo dopravy ČR, je aktivním členem této platformy a podílí se na rozvoji a zavádění těchto inovativních technologií v Česku.
Česká republika se zapojila do projektů C-Roads Czech Republic, C-Roads Austria a C-Roads Extended, v jejichž rámci postupně realizuje a testuje dílčí projekty na českých silnicích i železnicích. Systém C-ITS, který rozvijí Ministerstvo dopravy ČR ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a projektovými partnery, nyní vstupuje do další klíčové fáze, která přiblíží jeho plné nasazení do praxe.
„Chytré technologie v dopravě nejsou hudbou budoucnosti, ale realitou, která už dnes pomáhá zachraňovat životy. Systém C-ITS přináší českým řidičům včasná varování o nebezpečných situacích, což přispívá ke snížení nehodovosti.
Chceme, aby se Česká republika stala lídrem v zavádění těchto inovací a nabízela řidičům bezpečnější a plynulejší cestování,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
V České republice se technologie C-ITS postupně zavádí na klíčových dopravních tepnách. ŘSD na dálnicích vybavuje jak infrastrukturu, tak celý svůj příslušný vozový park. „Doprava v Česku se vyvíjí a my chceme, aby byla co nejbezpečnější a nejefektivnější. Proto jsme začali s nasazováním C-ITS na klíčových dálnicích jako D0, D1, D2, D5, D8, D10 a D11. Je to další krok směrem k digitalizaci dopravy a lepší ochraně řidičů,“ dodává Radek Mátl, generální ředitel ŘSD s tím, že se systém postupně rozšiřuje i do měst, jako jsou Brno, Mladá Boleslav, Karlovy Vary, Hradec Králové a Plzeň.
Komunikaci mezi všemi systémy C-ITS v České republice zajišťují Centrální prvky, které ŘSD z pověření Ministerstva dopravy provozuje, a současně aktuálně buduje nové národní Centrální prvky na vlastní infrastruktuře.
Systém funguje na bázi výměny informací mezi vozidly a dopravní infrastrukturou pomocí technologie ITS G5 (dedikovaná frekvence 5.9 GHz) a moderní 5G komunikace. Tím je zajištěna extrémně rychlá odezva – zprávy jsou přenášeny až desetkrát za sekundu, což umožňuje přesnou detekci kritických situací. Důležité informace se následně zobrazují na infotainment displeji přímo ve vozidle, díky čemuž má řidič vždy přehled o situaci na silnici.
„C-ITS je technologie, která už dnes mění způsob, jakým se pohybujeme po silnicích. Řidič díky ní včas zjistí, že se blíží vozidlo IZS a může rychle uvolnit cestu, ale také dostane informaci o dopravních nehodách a překážkách na silnici či varování před náledím nebo prudce brzdícím vozidlem před nimi,“ vysvětluje fungování Martin Volný, ředitel společnosti Intens, dceřiné firmě O2 Czech Republic, která se na implementaci systému podílí. „Digitální dopravní značky zobrazované přímo na displeji auta navíc pomohou s orientací v měnících se podmínkách, třeba při dočasných omezeních. Jízda tak může být bezpečnější, plynulejší a předvídatelnější,“ dodává Volný.
C-ITS přináší zásadní výhody i pro složky integrovaného záchranného systému, kde může rozhodovat každá vteřina. Díky chytrým technologiím se záchranáři dostanou na místo zásahu rychleji a bezpečněji, což může výrazně zvýšit šance na záchranu životů.
Technologie umožňuje automatickou preferenci vozidel IZS na semaforech, varuje ostatní řidiče o blížících se zásahových vozidlech a pomáhá vytvořit záchranářskou uličku prostřednictvím upozornění na displeji palubní desky či mobilním zařízení. „Nejenže nám C-ITS umožní být na místě zásahu rychleji, ale zároveň přispěje také k celkové bezpečnosti provozu,“ říká genmjr. Petr Oslejšek, náměstek GŘ HZS ČR pro IZS a operační řízení.
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, ŘSD, O2 Czech Republic
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email