- Martin Pokorný
- Doprava
- 17. srpna 2025
- 17:21
Modernizovaná Tatra 810 přijíždí s vyšším výkonem a komfortnějším interiérem
Kopřivnická Tatra Trucks tento typ vozu vylepšila a nyní nabízí modernizované provedení Tatra 810 M. Novinka představuje podle webu výrobce střední nákladní automobil s pohonem všech kol a nosností až 5,2 t, který úzce navazuje na osvědčeného a úspěšného předchůdce.
Projekt tzv. automobilu terénního středního (ATS), který předcházel vzniku T 810, česká armáda odstartovala v prvním desetiletí tohoto tisíciletí se záměrem přesluhující pragovky nahradit moderním automobilem 21. století. Tatra modelovou řadu Tatra 810 poprvé představila v roce 2005 a o dva roky později armáda objednala prvních 556 kusů. Sériové vozy se k armádním útvarům začaly dodávat od roku 2008. Od roku 2016 typ T 810 nese i obchodní označení Tactic.
Na letošním veletrhu IDET automobilka Tatra Trucks představila další evoluci s označením T 810 M. Základní a službou prověřený koncept zůstává zachován, jde tedy o logistické a zabezpečovací vojenské vozidlo střední až těžké váhové kategorie (N2/N3) s žebřinovým rámem a portálovými tuhými nápravami Tatra Rigid v modernizovaném provedení. Odpružení přední nápravy je mechanické s vinutými pružinami, zkrutným stabilizátorem a teleskopickými tlumiči, zadní nápravy jsou opatřeny listovými pery ve vahadlovém uspořádání.
Všechny nápravy jsou opatřeny kolovými redukcemi a nápravovými uzávěrkami diferenciálů, u zadních náprav nechybí ani uzávěrka mezinápravového diferenciálu. V pneumatikách je možné pomocí systému centrálního dohušťování měnit tlak podle charakteru terénu nebo doplňovat vzduch v případě poškození. Všechna kola jsou opatřena kotoučovými brzdami a systémem EBS. Díky vysoké světlé výšce má vůz velmi dobrou průchodivost terénem i schopnost překonávat vodní překážky broděním až do hloubky 1,2 m.
Hmotnost T 810 M činí cca 8,8 t, užitečná dosahuje hodnoty 5,2 t a celková technicky přípustná pak činí 14 t. Maximální hmotnost taženého přívěsu je 12 tun. Ve srovnání s T 810 maximální celková hmotnost narostla o 1 000 kg, užitečné zatížení se zvýšilo o více než 500 kg. K pohonu slouží šestiválcový elektronický řízený motor Renault/Volvo DTI 8 v emisní úrovni Euro III o výkonu 206 kW a objemu 7,7 l s turbodmychadlem a mezichladičem. Pro srovnání, T 810 disponovala motorem Renault DXi 7 o výkonu 177 kW.
Převodovka je šestistupňová manuální typu ZF 6S 1000 TO, tedy stejná jako u původní T 810. Maximální rychlost vozu přesahuje 100 km/h. Jízdní dosah činí 600 km, stoupavost vozu je 60 procent. Je schopen překonat kolmou překážku do výšky 480 mm a příkop o šířce 900 mm. Celá konstrukce vozu je uzpůsobena tak, aby mohl být přepravován po železnici.
Skelet kabiny T 810 M je stejný jako u předchůdce, ovšem interiér je modernizovaný s lepší ergonomií a komfortem pro osádku, která může být jako u původního typu tříčlenná. Ve výbavě nechybí filtroventilační zařízení, držáky zbraní a kruhový průlez s lafetací pro kulomet Minimi 7,62 mm.
Stejně jako u původního vozu, jsou i u jeho modernizované verze podlaha a kryt motoru opatřeny pancéřováním, plnícím nejnovější normy ochrany. Nová je i čelní maska, která stylisticky odkazuje na designový jazyk nových generací řad Tatra Force a Phoenix. Kabina je hydraulicky sklopná vpřed. Modernizovaný vůz má nově řešené a na podvozku jinak umístěné boxy pro přepravu příslušenství, a navíc také náhradní kolo umístěné v držáku za kabinou.
Zdroj: TATRA TRUCKS


Sdílení
Twitter
Komentáře
Email