Nová robotická ponorka, jež vyvíjí pro americké námořnictvo Boeing, zvládne až 12 000 km na jeden zátah

Ponorka bude vycházet z konceptu stávajícího bezpilotního podmořského plavidla Echo Voyager / Boeing
Podle nové smlouvy za 43 milionů dolarů by tyto speciální ponorky mohly brázdit moře už v roce 2022. Americké námořnictvo vybralo společnost Boeing, aby vyvinula bezpilotní podmořská plavidla Orca Extra.

Vítězný design modelu je založen na stávající ponorce Echo Voyager. Na základě kontraktu ve výši 43 milionů dolarů bude firma Boeing pro americké námořnictvo v příštích letech vyvíjet a testovat flotilu čtyř ponorek Orca Extra Large Unmanned Undersea Vehicles (XLUUV) založených na konceptu autonomního Echo Voyageru, který může pracovat v moři po dobu několika měsíců. Robotické ponorky budou modulární, což znamená, že se mohou snadno přizpůsobit, aby mohly nést náklad a podporovat mise různého typu. 

Očekává se, že Boeing dokončí ponorky do června 2022. Námořnictvo oznámilo své rozhodnutí minulý měsíc. Boeing bude nyní pracovat na výrobě, testování a následných dodávkách. Klíčový je přitom přizpůsobivý design.

„Orca XLUUV bude modulární, pokud jde o základní stavbu ponorky včetně řízení, navigace, autonomie, povědomí o situaci, základní komunikace, distribuce energie, pohonu a manévrování i práce senzorů,“ uvádí námořnictvo. Ponorky budou mít otevřenou architekturu, což znamená, že do nich bude možné v budoucnu implementovat vylepšení, která zefektivní jejich provoz i nejnovější pokroky v technologiích. Umožní to přesně definovaná rozhraní. 

Nová ponorka bude vycházet z konceptu stávajícího bezpilotního podmořského plavidla Echo Voyager, což je ponorka dlouhá cca 15,5 metru, na výšku a šířku měří cca 2,5 metru. Na jeden palivový modul může plout přibližně 6 500 námořních mil (cca 12 000 km). Je postavena modulárně na různá zatížení, má k dispozici dostatečně velký nákladový prostor. Díky tomu může být využita na různé mise.

Podle společnosti Boeing může pracovat na moři po celé měsíce a nevyžaduje přítomnost žádného podpůrného plavidla. Výkon obstarává hybridní systém, který kombinuje bateriové a lodní dieselové generátory. Výrobce ji považuje za platformu schopnou fungovat jako samostatný systém na různých misích včetně bojových, a to zejména na těch, které budou pro lidskou posádku příliš nebezpečné.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama