Jaké to je zemřít? Nový simulátor to zájemcům předvede pomocí virtuální reality

Projekt zájemce provede procesem umírání od zástavy srdce až po mozkovou smrt / Pixabay
Otázku, co se s naším tělem a myslí děje během smrti a bezprostředně po ní, si pokládá spousta lidí. Někteří mají ze smrti strach, jiní jsou spíše zvědaví a podobné otázky je přitahují.

Vyrovnat se se strachem nebo uspokojit touhu poznat něco tajemného teď zájemcům může pomoci virtuální realita, která dle webu DailyMail pocit umírání nasimuluje.
 
Za netradičním zážitkem stojí australský umělec Shaun Gladwell, který svůj projekt Passing Electrical Storms představil na akci Melbourne Now. Popisuje jej jako pohlcující zážitek, který zájemce provede procesem umírání od zástavy srdce až po mozkovou smrt. Gladwell doufá, že tím pomůže lidem vyrovnat se s pocitem strachu a nevyhnutelným osudem.

Zájemci o simulaci si lehnou na repliku nemocničního lůžka, nasadí si headset pro virtuální realitu, ve které pak zažijí zástavu srdce, pokus o vzkříšení, smrt i pocit odpoutání od vlastního těla. Protože nikdo nedokáže s jistotou říct, co umírající člověk skutečně prožívá, vychází simulace ze zážitků lidí, kteří přežili svou klinickou smrt.

Své zážitky ze simulace popsal na sociálních sítích i jeden návštěvník akce, který vystupuje pod přezdívkou "croom12". Popsal, že po ulehnutí na lůžko a nasazení headsetu se ocitnul na operačním sále, kde se lékaři snažili o jeho oživení. Šlo prý o zážitek, který je uklidňující a znepokojující zároveň. Lidé, kteří během simulace začnou pociťovat úzkost nebo strach, ji prý můžou kdykoliv ukončit.
 
Hry a simulace, které si pohrávají s virtuální realitou a smrtí, se v poslední době začínají objevovat stále častěji. Asi nejdál to dotáhla společnost NerveGear, která vyvinula prototyp headsetu pro virtuální realitu, který hráče, co zemře ve hře, zabije i v reálném životě.
 
S nápadem přišel zakladatel společnosti Palmer Luckey, který ale přiznal, že se jedná pouze o prototyp, který není zcela dokončen. Samozřejmě prý neočekává ani jeho schválení a uvedení na trh. K nápadu ho přivedl anime seriál "Sword Art Online", který pojednává o videohře, ve které mohou hráči ovládat své postavy pomocí myšlenek. Hráči, kteří se do hry přihlásili, ale zjistí, že se už nemohou odhlásit. Ze hry se pak dá uniknout pouze vítezstvím nebo smrtí.
 
„Myšlenka propojení vašeho reálného života s virtuálním avatarem mě vždy fascinovala. Okamžitě zvyšujete sázky na maximální úroveň a nutíte hráče zásadně přehodnotit způsob interakce s virtuálním světem a hráči v něm. Díky propracované grafice sice může hra vypadat reálněji, ale pouze hrozba vážných následků může způsobit, že se budete cítit reálně vy i každý další člověk ve hře,“ popsal Luckey své myšlenky.
 
I když jsou tyto simulace stále jen fikcí s několika rozpracovanými prototypy, bude zajímavé sledovat, kam se bude fenomén hyperrealistických her nadále vyvíjet. Je sice téměř jisté, že sériová výroba takových zařízení nemůže být nikde na světě povolena, nikdo ale nezabrání nadšencům, jako je právě Luckey, postavit si taková smrtící zařízení pro svou vlastní potřebu.

Zdroj: DailyMail, NGV

Mohlo by vás zajímat

Reklama